VIIKON 43 KYSYMYS: Kenen omistuksessa Svanevit voitti 196 pokaalia?

VIIKON 43 KYSYMYS: Kenen omistuksessa Svanevit voitti 196 pokaalia?

”Kun sitten 1919 rakennutin Olofssonin piirtämän ”Svanevitin”, luulin saavani merikelpoisen matkaveneenkin kilpaveneen lisäksi, sillä noissa 30 m2:n veneissä oli tilava kajuutta. Mutta siinäkin erehdyin pahasti. ”Svanevit” oli jos mahdollista vielä märempi vene kuin kakskakkoset.”

Näin kirjoitti muistelmissaan purjehtija, joka voitti Svanevitillä kaikkiaan 196 palkintoa. Kuka hän oli?

Yllä olevasta kuvasta näkyy, että Svanevitin purjehdus on päättynyt. Köli on poistettu ja vene ilmeisesti odottaa purkamista jossakin Helsingissä olevalla telakalla.

VASTAUS VIIKON 42 KYSYMYKSEEN

Veneen nimi AEB tulee yhtiön nimestä August Eklöf Borgå.

August Eklöf kuului Krimin sodan jälkeen 1860-luvulla toimintansa aloittaneisiin liikemiehiin. Hänestä tuli Porvoon 1800-luvun jälkipuolen merkittävimpiä ja monipuolisimpia yrittäjiä.
Eklöfin yritys oli aluksi perinteinen tuontikauppaan painottunut kauppaliike. Eklöf hallinnoi myös vuonna 1866 konkurssiin ajautunutta Porvoon suurinta vientikauppaliikettä Wilh. Puutavarakauppa tuli Eklöfin kauppaliikkeen ohjelmaan vuonna 1868. Sahateollisuudesta tuli nopeasti Eklöfin kauppaliikkeen keskeisin toiminta-alue. Eklöf omisti Porvoon ja Tolkkisten höyrysahojen lisäksi Hämeenlinnan Höyrysahan, Muroleen höyrysahan Ruovedeltä, Kannuksen höyrysahan Kokkolan läheltä ja Kuokkalan sahan. Metsäkauppojen kautta Eklöfistä oli tullut merkittävä maanomistaja. Hän omisti vuonna 1894 peräti 42 maatilaa.

August Eklöf oli myös mukana perustamassa höyrylaivayhtiötä Borgå Ångfartyksaktiebolagia. Purjelaivaosuuksia Eklöfillä oli ollut kauppatoiminnan aloittamisesta lähtien. Hänen viimeinen laivansa Regina päätti Porvoon purjelaivaperinteen.

Eklöf-yhtiö oli 1900-luvun alkupuoliskolla Porvoon ylivoimaisesti suurin yritys, joka työllisti 1200 työntekijää. Pääosa yrityksestä myytiin 1960-luvulla OY Tampella Ab:lle joka vähitellen lopetti kaikki osatoiminnot.

AEB:n suunnitteli Gösta Kynzell

Gösta Kynzell (1882-19619) tunnetaan kauniista ja nopeista purjeveneistään. Kynzell suunnitteli nopeita ja voittamattomia saaristoristeilijöitä. Kun kilpapurjehdus siirtyi konstruktioluokkien aikaan, niin Kynzell jatkoi kilpailuissa menestyvien veneiden suunnittelua.

Vuonna 1919 Gösta Kynzell päätyi Eklöfien Tollkkisten telakan tekniseksi johtajaksi. vuonna 1928 hän sai tilauksen suunnitella Tolkkisten telakalle edustusveneen AEB:n  Eklöfien pyynnöstä.

AEB:n tekniset tiedot

Pituus: 11,5 m
Leveys: 2,5 m
Syväys: 0,62 m
Paino: 3,5 tn
Rakennuspaikka Tolkis Slip 1929