Kuohuneiti

Kuohuneiti

Purjevene
Kuohuneiti
matkavene FIN-8

Lyhyt kuvaus

Kalevalaisen nimen saanut Kuohuneiti on Suomen venehistorian merkittävimpiä veneitä.
Kuohuneiti aloitti myös Antinojan menestyksen veistäjänä. Hän rakensi yhdessä Tauno Rouhiaisen, Risto Kristerin ja Väinö Suckmanin kanssa Kuohuneidin vuosina 1959-1961. Vene valmistettiin Heikki ja Kaija Sirénille ja heidän jälkeensä on Kuohuneidillä ollut kaksi omistajaa. Kuohuneiti valittiin vuonna 1990 Kotkan Meripäivillä ensimmäiseksi Suomen kauneimmaksi veneeksi. Veneessä on monia erikoisuuksia, muun muassa nostoköli. Kuohuneiti on tavannut talvehtia Lindgrenin telakalla Ourit -saarilla.

Aikaisemmat nimet

Vahvuudet
Kuohuneiti aloitti amerikkalaisen suunnittelutoimisto Sparkman & Stephensin ja suomalaisten veistämöiden välisen yhteistyön 1950-luvun lopulla. Tapahtumat, jotka johtivat Kuohuneidin rakentamiseen, on hyvin kuvattu Ilpo Kauhasen kirjoittamassa kirjassa Eino Antinojasta ja hänen veneistään.
Venetyypin tarkennus
Huvi- /matkapursi

Venetyypin Purjenumero
L-8
Moottori malli ja tyyppi
Yanmar 3JH3E 40 hv, 1999
Aikaisemmat moottorit

Perkins 49 hv

Tilaaja
Heikki ja Kaija Siren

Suunnittelija

Sparkman & Stephens

Rakentaja / Veistämö

Eino Antinoja

Rakennusvuosi
1959 – 1961

Rakennuspaikka
Helsinki

Rakennusmaa
Suomi

Rungon materiaali
Runkolaudoitus 28 mm mahonkia; emäpuu ja puuköli irokoa,
kaaret 2 x 2 tuumaiset höyryttämällä muotoon taivutetut tammiset painokaaret,
kansi tiikkiä, painoköli lyijyä

Suurin pituus
12,30
Vesilinjan pituus
8,50
Leveys
3,45
Syväys
1.25m / 2.30m  nostoköli ylhäällä/alhaalla
Paino

~ 10 tn

Takila
Riki alkuperäinen seuraavin poikkeuksin: Profurl rullagenua 1986; spinaakkeripuomi mäntyä 2013.

Klassikkovenerekisterissä
Hyväksytty vuonna 0000
Kulttuurihistoriallisesti arvokas
K-merkintä Vuonna 0000

Aluksen status
Käytössä

Käytetyt entisöintimenetelmät ja ajankohdat
Emäpuun vaihto vuonna 2005. materiaali ennen ja nyt: iroko.
Samassa remontissa kahden alimman mahonkilautaparin vaihtaminen uusiin mahonkilautoihin.
Lisätietoja veneestä
Kauhanen, I. 2004. Venerakentaja Eino Antinoja – Vene tehty menestymään. Kustantajat Sarmala Oy. sivut 29-37.
Rovamo, P. ja Lintunen, M. 1995. Suomalainen puuvene. WSOY. sivut. 92-94. Lehtiartikkelit 1-3 (liitteenä).
Artikkeli puupaatilehdessä 2010 (liitteenä). Kuohuneidin historia -yhteenveto (liitteenä).

Nykyinen kotipaikka
Xxxxxxxx
Nykyinen omistaja
Juha Apajalahti ja Kirsten Jørgensen
Aikaisemmat omistajat
Heikki ja Kaija Siren 1961-82; Hans ja Elisabeth Lindeman 1982-98

Käyttöalue
Meri / Rannikko / Sisävedet

Kuohuneiti on takiloitu ketsiksi.

Kuohuneiti on takiloitu ketsiksi.

Kuohuneidin syväys on köli ylhäällä vain 1,25 m.

Kuohuneidin syväys on köli ylhäällä vain 1,25 m.

Kuvat ja kuvatekstit
Pääkuva
Kuvateksti.
Muut kuvat
Kuvateksti.
Valokuvan ajankohta: 0000
Valokuvaaja: Etunimi Sukunimi
Tekijänoikeustiedot: Tekijänoikeussuojattu

Lisää veneestä

Xxxxxxxxxxxx
Linkit
xxxxxxxxx, xxxxxxxxx