Legendaarinen Lygaia Huhmarin veistämöltä

Legendaarinen Lygaia Huhmarin veistämöltä

Sarja veneenveistäjä Risto Kristeristä ja Seppo Mäkelästä ja heidän veistämöstään jatkuu. Tässä osassa kerrotaan purjeveneiden rakentamisesta Huhmarin veistämöllä. Kuvassa Pekka Helrlinille rakennettu avomerikilpavene Lygaia. Kuva: Reijo Lahtinen

Kone Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Herlin päätti rakennuttaa avomeripurjeveneen, jonka suunnittelijaksi hän valitsi Olin Stephensin. Hänellä oli selvä käsitys, millaisen veneen hän halusi.  Hän neuvotteli suoraan Olin Stephensin kanssa asettamistaan vaatimuksista. Nämä perustuivat niihin kokemuksiin, jotka hän oli saanut hänen edellisestä purjeveneestä ”Aurasta”. Uuden veneen rakentajaksi hän valitsi Eino Antinojan, jolla oli näyttöä onnistuneesta veneenrakennustaidosta. Uusi 12,80 metrin kokonaispituuden omaava vene nimettiin ”Lygaiaksi”.

Lygaian tyylinäyte  Viaporin Tuopissa. Kuva Pyry Klippi

Lygaian tyylinäyte Viaporin Tuopissa. Kuva Pyry Klippi

LYGAIA, ORL- 95, 1967
Risto Kristeri muistelee: ”Lygaian valmistuttua Pekka Herlin tarjosi eräänä iltana päivälliset rakentajille uudistetussa Munkkiniemen kartanossa, jossa oli laajahko vai sanoisiko tosi iso Pekan työhuonekin. Teimme pienen kierroksen uudessa Koneen pääkonttorissa. Myös siellä oli keittiöväkeä meitä varten tarjoilemassa ruokaa. Pieni yksityiskohta ruokalajeista oli uuniperunat, jotka oli alumiinifolioon kääritty.  Se oli meille Taunon kanssa sanoisiko ensikokemus tavasta kypsentää perunoita. Tauno ja minä jäimme ihmettelemään moisia alumiinipalloja, minkä Pekka sitten huomasikin ja opasti meitä miten toimitaan ja pääsimme syömään.”

Voittoisa Lygaia
Veneen voittojen sarja on mahtava. Pekka Herlin osallistui vuoden 1967 Admiral’s Cup-kilpailuun hyvällä menestyksellä. Hän voitti vuoden 1968 Baltic Race-kilpailun luokkavoiton ja kokonaisvoiton. ”Lygaia” voitti myös vuoden 1969 Gotland Runt-kilpailun luokka- ja kokonaisvoiton. ”Lygaia” osallistui myös vuoden 1969 ”Admiral’s Cupiin. Menestys oli hyvä, sillä kilpailuun osallistuneet suomalaisveneet sijoittuvat kokonaistuloksissa kuudenneksi yhdentoista joukkueen kilpailussa.

”Lygaia” voitti vuosien 1969, 1970 ja 1971 Hanko-Sandhamn kilpailut. Mainittakoon, että ”Lygaia” saavutti vielä 32 vuotta valmistumisensa jälkeen Kone Oy:n nykyisen hallituksen puheenjohtajan Antti Herlinin ohjaamana Hanko-Sandhamn kilpailun luokkavoiton. Antti Herlin on osallistunut voittoisasti useisiin Helsinki-Tallinna purjehduksiin.

Avomeriristeilijä. LOA 12,80 m, LWL 10,70 m, B 3,40 m, D 2,0 m, DEPL 10 t ja SA 77 m2. Sluuppi.

Sarja jatkuu.
Kirjan voi tilata

Kirjasta otetaan vain pieni painos ja sitä ei löydy kirjakauppojen hyllystä, mutta jos joku sellaisen haluaa ostaa, niin kirjaa (hintaan 28,50 euroa + postikulut) voi tiedustella Ilpo Kauhasen vaimolta sähköpostitse: pirkko.kauhanen@pp.inet.fi

DEGERO_KANSI_pieni

KUKA oli Pekka Herlin
Pekka Aksel Herlin (15. heinäkuuta 1932 Helsinki – 4. huhtikuuta 2003) oli 1900-luvun loppupuolen merkittävimpiä suomalaisia teollisuusvaikuttajia ja Kone Oyj:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja. Pekka Herlin loi Kone Oyj:stä Suomen ensimmäisen monikansallisen konsernin. Hän toimi yhtiössä hallituksen jäsenenä vuodesta 1954 lähtien isänsä Heikki H. Herlinin jälkeen, varatoimitusjohtajana vuosina 1962–1964, toimitusjohtajana 1964–1986 ja hallituksen puheenjohtajana 1987–2003.