VIIKON 1 KYSYMYS: Kuka on maalannut presidentti Sauli Niinistön uuden vuoden puheen taustalla näkyvän maalauksen?

VIIKON 1 KYSYMYS: Kuka on maalannut presidentti Sauli Niinistön uuden vuoden puheen taustalla näkyvän maalauksen?

Presidentti Sauli Niinistö piti uuden vuoden puheen saman maalauksen edessä kuin presidentti Tarja Halonenkin. Maalauksessa on purjeveneitä ja taustalla näkyy kaupunkia.

Kuka tunnettu suomalainen taiteilija on maalannut ko. taulun, missä veneet ovat ja mikä on taulun nimi?

VIIKON 51 VASTAUS:
(viikko 52 jäi väliin joululoman vuoksi)

Kuvan vene on Lightning-luokan vene. Sen on suunnitellut tunnettu amerikkalainen venesuunnittelija Olin Stephens.

Veneen suunnittelija on paremmin tunnettu Suomessa Swanien alkuaikojen veneiden suunnittelusta.

Stephen suunnitteli vuonna 1938 Lightningin sellaiseksi, että sen saattoi rakentaa vaikkapa autotallissa. Suomeen Lightning-luokka rantautui vuonna 1954. Vene on edelleenkin hyvin moderni. Luokka on yhä hyvin suosittu Amerikassa. Lähes kaikki huippupurjehtijat ovat siellä purjehtineet jossain vaiheessa luokan kilpailuissa. Sitä pidetään Amerikassa edelleenkin erittäin hyvänä koulutusveneenä. Veneitä on rakennettu maailmassa lähes 16 000 kappaletta. Luokka on edellenkin suosittu myös Suomessa, ja uusia veneitä ostetaan Amerikasta, ja joitakin uusia on tehty puusta viime vuosina myös Suomessa. Suomessa tehty moderni puuvene on voittanut useita Suomenmestaruuksia ja pärjännyt hyvin myös kansainvälisissä kilpailuissa Euroopassa.

Kuvan veneet on rakennettu 2000-luvulla. Sininen vuonna 2005 perinteisellä tavalla ja valkoinen muutamaa vuotta myöhemmin siten, että osat leikattiin tietokoneohjaamalla vesileikaten. Valkoinen vene on voittanut useita SM mestaruuksia. Molemmat veneet on rakentanut veneenveistäjä Pyry Klippi.

ykanjakimmon_litit

 

Olin Stephens (1908-2008)
Veneensuunnittelun suuri mies

Olin James Stephens II kuoli 13. syyskuuta sadan vuoden iässä. Hänen työnsä veneensuunnittelijana on ollut valtava vaikutus purjehdukseen. Myös suomalaisessa purjehduksessa hänen kädenjälkensä on selvästi nähtävissä.

Olin Stephens syntyi 13. huhtikuuta vuonna 1908 Bronxissa, New Yorkissa, Yhdysvalloissa. Nuoruudessaan hän vietti veljensä Roderickin kanssa kesät Cape Codilla, Massachusettsissa, missä hän oppi purjehtimaan.

Stephens kertoo muistelmissaan All This and Sailing Too, että hän oli onnekas, koska hänellä oli tavoite. Stephens halusi aina suunnitella nopeita veneitä. Veljensä kanssa he imivät purjehduslehdistä kaiken. Hiilikauppiaana menestynyt isä tuki poikia pyrkimyksissään oppia suunnittelemaan veneitä, vaikkei aluksi itse ollutkaan veneistä erityisen kiinnostunut. Olin pääsikin vuonna 1926 opiskelemaan Massachusetts Institute of Technology’in, mutta joutui jättämään opinnot jo yhden lukukauden jälkeen keltatautiin sairastumisen takia. Ja vaikka hänestä tuli maailmankuulu veneensuunnittelun edelläkävijä, hän harmitteli aina puutteellisia tietojaan matematiikassa ja tekniikassa.

18-vuotiaana Stephens purjehti jo kuutosilla, joista hän otti vaikutteita. Ensimmäinen hänen suunnitelmistaan, kuutonen Six, julkaistiin Yachting-lehdessä tammikuussa 1928, vähän ennen 20-vuotissyntymäpäivää. Lehdessä hän kommentoi, että vaikka kauneus ei olekaan nopeuteen vaikuttava tekijä, yleensä veneet, joita on helpoin katsoa, ovat myös helpoimpia purjehtia. Lehti puolestaan totesi, että teini-ikäisen Stephensin suunnitelma oli ”hyvin lupaava”.

Sparkman & Stephens syntyy

Stephens oli vuonna 1928 töissä oppipoikana Henry Nevinsin veneveistämöllä City Islandilla, Bronxissa, New Yorkissa. Siellä hän tapasi Drake Sparkmanin. Stephensin veljekset ja Sparkman perustivat Nevinsin naapurin oman suunnittelutoimiston vuonna 1929. Tuolloin Olin Stephens oli vasta 21-vuotias. Sparkman & Stephensistä, S&S:stä, tuli käsite, jonka kaikki purjehtijat tuntevat. Sparkman oli myyntimies, ujonpuoleisen Olin Stephensin intohimo oli suunnittelu.

Sparkman & Stephensin ensimmäinen hanke oli 6,4 metrinen junioreille tarkoitettu kölivene Sound Junior Class, joka myöhemmin sai nimen Manhasset Bay One Design. Näitä yksityyppiveneitä purjehtii edelleen lähes 80 vuotta myöhemmin.

Doradella maineeseen

Avomeriveneiden läpimurto oli Sparkman & Stephensin suunnitelma numero 4, Dorade, joka rakennettiin Stephensin isälle. Tämä 15,8-metrinen avomerivene oli saanut paljon vaikutteita kuutosista. Siinä oli korkea bermudatakila, se oli kevyt, kapea ja kölipaino oli alhaalla kölissä. Vuonna 1931 Dorade voitti Atlantin ylityspurjehduksessa monta suurempaa venettä kahdella vuorokaudella. Samalla matkalla vene voitti myös kovan Fastnet Racen.

Kuohuneidistä yhteistyö alkoi

Eino Antinoja, tunnettu suomalainen veneenrakentaja, toteutti monta Sparkman & Stephensin suunnitelmaa Suomen vesille. Yksi tunnetuista on arkkitehtipariskunta Heikki ja Kaija Sirenille piirretty Kuohuneiti, joka valmistui vuonna 1961. Veneen suunnittelu perustuu Bermuda Racen kolme kertaa voittaneeseen Finisterreen. Veneen malli oli löytynyt kirjasta, ja pariskunta lähetti Sparkman & Stephensille kirjeen, jossa kertoivat haluavansa rakentaa Finisterren kokoisen veneen omalla tontillaan. Vastaus tuli viikossa, ja siinä ehdotettiin hieman toisenlaisia ratkaisuja, joissa olisi sluuppitakila. Heikki Siren halusi kuitenkin joolin, ja niinpä Sparkman & Stephensiltä tuli lopulta ehdotus, jossa Finisterren mittoja oli hieman muutettu.

Nautor teki ensimmäiset S&S lasikuituveneet

Ehkä kuitenkin suurin merkitys Stephensin kynänjäljellä on Nautorin menestystarinassa. Vuonna 1966 Pekka Koskenkylän perustaman veistämön ensimmäiset veneet olivat Sparkman & Stephensin käsialaa, ja S&S pysyi Nautorin hovisuunnittelijana vuoteen 1979 saakka.

Swan 38 oli ensimmäinen Nautorin malleista, jota rakennettiin 90 kappaletta vuosina 1967-1970. Yksi tunnetuimmista veneistä oli Swan 65, jota rakennettiin 41 kappaletta vuosina 1972-1989. Swan 65 nousi maailmanmaineeseen, kun kolmas veistämöllä valmistunut Swan 65, Meksikon lipun alla purjehtinut Sayula II, voitti ensimmäisen Whitbreadin maailmanympäryspurjehduksen.

Nautorilla oli myös suuri merkitys Sparkman & Stephensin maineelle. Swan 36 oli nimittäin ensimmäinen lasikuidusta rakennettu Sparkman & Stephensin suunnittelema vene. Nautorin työn laatu oli suunnittelijoille äärimmäisen tärkeä, jotta ensimmäisistä markkinoille tulevista lasikuituveneistä tulisi S&S-maineen mukaisia. (Lähde Juha Aromaa Puuvene-lehti numero 56)