VIIKON 50 KYSYMYS: Mikä telakka on kuvassa?

VIIKON 50 KYSYMYS: Mikä telakka on kuvassa?

Suomessa ei ole jäljellä montaa vanhaa telakkaa 1900-luvun alusta, jossa vielä rakennetaan ja korjataan puuveneitä. Kuvan telakka uinui vuosikymmeniä. Alueella ja sen vajoissa ja tiloissa talvisäilytettiin veneitä, mutta veneenrakennustoimintaa ei harjoitettu. Nyt alueella taas on toimintaa.

 

VASTAUS VIIKON 49 KYSYMYKSEEN

Purjealus on nimeltä Eugenia. Purjelaivaperinteen elvyttämiseksi vuonna 1997 perustettu Pro Kimitoö-skutan ry on rakentanut Eugeniasta esikuvansa mukaisen replikan. Aluksen rakentaminen aloitettiin huhtikuussa 1997 Kemiössä ja viimeisteltiin Västanfjärdissä, jossa vesillelasku tapahtui 24.7.1999 yli 4000 ihmisen osallistuessa tapahtumaan. Uuden jahti Eugenian kotisatama on Taalintehtaalla.

Jahti Eugenia purjehti aikoinaan rahtiliikenteessä Rauma-Maarianhamina-Helsinki alueella aina vuoteen 1951. Alus poistettiin Suomen kauppa-alusrekisteristä neljänneksi viimeisenä purjelaivana vuonna 1951. Eugenian rakennettiin vuosina 1879-1880 Hiittisissä Bolaxin saaressa laivanrakennusmestari A. Grundströmin johdolla.
Yksimastoisessa Eugeniassa ei ollut koskaan moottoria vaan se liikkui purjeilla. Vasta myöhemmissä muutostöissä siihen vaihdettiin alkuperäisen, todennäköisesti hampputakilan tilalle vaijeritakila.

Eugenia oli mukana Bengtskärin majakan rakentamisessa
Vuonna 1905 alukseen tehtiin suurehko remontti. Runkoa vahvistettiin ja se sai uuden tasasaumaisen laudoituksen. Eugenia erikoistui painavien lastien kuljetuksiin ja sen rahteja olivat usein kivet, joita se kuljetti Kökarista Hankoon.
Alus oli katsastettu 45 tonnille, mutta siihen saatettiin lastata jopa 49,5 tonnia lastia. Kertomuksen mukaan suurin koskaan sillä kuljetettu kivi painoi 13,5 tonnia.  Vuosina 1905-1906 se kuljetti Bengtskärin majakan rakentamisessa tarvittavaa hiekkaa ja kiveä.
Eugenia vajosi Remörarnan saaren lahteen 72 vuoden ikäisenä, lähelle rakennuspaikkaa, aluksen kapteenin maatessa sairaana kotonaan. Seuraavina vuosina jää rikkoi aluksen rungon pahasti ja se vajosi lopullisesti lahden pohjaan. Tällä hetkellä aluksen hylky makaa oikein päin 4-6 metrin syvyydessä hiekkapohjalla, ja vain osa kaarista ja palkeista on jäljellä. Sijainti on noin 59°55´87 P ja 22°44´69 I.