Helsingin Sanomissa oli 5.2.2016 alla oleva havainnekuva Kruunuvuoren silloista. Kuva oli hienosti tehty. Suunnittelutoimisto osaa kuvien tekemisen. Kuvassa suurimman roolin saa sillasta osuus, joka on vain osa sillan kokonaispituudesta.
Miksi lehdessä ei julkaistu myös kuvaa sillasta, joka olisi näyttänyt sillan samalla perspektiivillä toisesta suunnasta.
Minua lukijana olisi kiinnostanut nähdä myös sillasta havainnekuva Kulosaaresta Suomenlinnan suuntaan. Kuvassa perspektiivi tulisi olla sellainen jollaisena lukija näkee sillan Kulosaaren kasinon tai sen vieressä olevan pursiseuran laiturien korkeudelta. Jotta lukija voisi kuvitella miltä silta näyttää mereltä, niin kuvan perspektiivin tulisi olla toteutettu esimerkiksi Suomenlinna lautan laiturilta.
Edellä toivomieni kuvien näyttäminen meille lukijoille ja meille helsinkiläisille, jotka sillan maksavat, olisi journalistisesti perusteltua omalta paikallislehdeltämme. Näin tehtyjen kuvien katsominen auttaisi meitä helsinkiläisiä hahmottamaan mitä kaupunkimme päättäjät ovat hyväksymässä, kun he tekevät päätöksen sillan rakentamiseksi.
Monipuolisesti sillan visuaalisen vaikutuksen näyttäminen paitsi meille helsinkiläisille, niin myös päättäjille voisi olla tarpeen, jotta he ymmärtäisivät sillan esteettisen vaikutuksen kaupunkimme visuaaliseen ilmeeseen.
Olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta pääkirjoituksen Puuvene-lehteen, jossa pohdin lastenvaunuja työntävän äidin tuntoja sillalla, kun tuulee kahdeksan metriä sekunnissa ja pakkasta on vaatimattomat kymmenen astetta.
Olisiko sittenkin sillalle löydettävissä järkevämpi vaihtoehto?
Voisiko vaihtoehto olla metrolinja meren alitse Hakaniemestä Korkeasaaren kautta Laajasaloon ja sieltä Herttoniemen metroasemalle? Miksi ei kehitettäisi metroverkostoa ja herkkä merellinen maisema jäisi ennalleen.
PS. Vesiliikennettäkin voitaisiin kehittää sillan vaihtoehtona Tukholman malliin. Nyt jo on lauttayhteys Kauppatorilta Suomenlinnaan. Toinen lautta kulkee Katajanokan kärjestä Suomenlinnaan. Katajanokan kärkeen on rakennettu uusi matkustajapavijonki, joten jo olemassa oleva satama toimisi loistavasti myös Laajasaloon suuntautuvan vesiliikenteen tarpeisiin.
Jatkossa vesiliikenne voisi laajeta Santahaminaan ja Vallisaareen.
Vuosikausia Suomenlinnassa asuneena voin vain kehua lauttaliikennettä. Matka kaupungin keskustaan kestää 15 minuuttia. Lautasta ostettu kuppi kahvia ja croisant ja ne nautittuna lautan yläkannella aloittaa mukavasti työpäivän. YRJÖ KLIPPI