Jakobstads Båtvarv oli tuonut Vene 2018 –messuille mielenkiintoisen perinteisen mutta modernin päiväpurren.
JB-Seglaren 19 on 5,9 metriä pitkä ja 1,9 metriä leveä. Veneessä on taittuva nostoköli, joten sillä on helppo rantautua mihin vain ja sitä on helppo kuljettaa trailerilla tavanomaisen henkilöauton vetämänä. Veneellä on painoa 680 kiloa. Syväys köli alhaalla on 1,1 metriä.
Takilan ratkaisu on nykyään harvoin nähty gunter-takila, joka eroaa tavanomaisesta kahvelitakilasta siten, että spriitanko on hyvin pysty ja iso purje on korkea. Isopurjeessa on kaksi läpilattaa, joista ylimmäinen noin isopurjeen puolessa korkeudessa. Siitä ylöspäin takaliikkiä jäykistää vielä kaksi lattaa. Veneessä on myös pieni fokka, ja purjepinta-ala on yhteensä 17 neliömetriä.
Johan Tonberg Jakobstads Båtvarvista kertoi messuyleisön olleen kiinnostunut veistämön veneistä. Puuveneissäkin arvostetaan helppokäyttöisyyttä ja helppohoitoisuutta, eikä suuriin veneisiin ole välttämättä varaa.
Lakattu ja pellavaöljyllä kyllästetty runko takaa helpon hoidon. Runkolaudat on liimattu yhteen epoksilla, joten runko on jäykkä ja tiivis. Helpon purjehduksen takaa taas heloitus. Vene on yksinpurjehdittava, sillä skuutit ja kölinnostin ovat perämiehen käden ulottuvilla.
Vene vaikuttaa päältä katsottuna hyvin purjehtivalta. Keula on kantava, eikä ole ollenkaan mahdotonta, että veneen saisi 17 neliömetrin purjeilla jopa plaaniin hyvällä sivumyötäisellä. Peräsin on myös modernia mallia pistolapoineen.
Kun tuuli loppuu, otetaan sähkö avuksi. Veneessä on Greenstar GS10 4,8 kilowatin moottori. Virtaa moottorille antaa neljä sadan amperitunnin akkua, jotka painavat yhteensä 140 kiloa. Akut on sijoitettu purjehdusominaisuuksien kannalta ihanteelliseen paikkaan alas keskelle venettä kölilaatikkoon. Tässä tapauksessa siis akkujen painosta ei ole haittaa – pikemminkin päinvastoin. Yhdellä latauksella voi ajaa 5 – 8 tuntia noin 4,5 – 5 solmun nopeudella. Tosin niin pitkään ajoon ei liene kovin usein tarvetta hyvin purjehtivalla päiväpurrella! (JA)