Arvokas Ahti upeassa kunnossa

Arvokas Ahti upeassa kunnossa

Vene 16 -messuilla klassikkorekisteriin päässeistä veneistä Ahti oli joukon nestori. Seppälän veneveistämöllä rakennettu, Eetu Seppälän suunnittelema vene pääsi veteen vuonna 1935.

Ahti_omistaja

Veneen omistaja Tomi Tarpiolla oli alun perin ajatuksena tehdä itse vene. Toisena vaihtoehtona oli ostaa puuvene, muuta myynti-ilmoitusten kahlaaminen ei tuottanut toivottua tulosta. Lopulta etsintä palkittiin: Ahti tuli myyntiin Hauholla Hämeenlinnassa, ja onneksi aikaisempi omistaja oli pitänyt veneen hyvässä kunnossa.

Tarpiolla on aiemmin ollut Vator ja mökillä alumiini- ja soutuveneitä, mutta Ahdin kaltainen historiallinen vene oli omaa luokkaansa. Sen muodot ja ulkonäkö miellyttivät heti. Herrasmiesmäisyys on paras sana kuvaamaan veneen käyttöä.

Veneen ensimmäiset omistajat olivat Veli ja Saima Brunila, jotka käyttivät sitä Puutsalossa Laatokalla.

Ahti nostettiin kunnostettavaksi 28. elokuuta 2014 ja kuljetettiin PRA-Puuveneiden veistämölle Järvenpäähän. Mäntyrungon korjausta aloitettaessa päätettiin tehdä kaikki tarpeellinen kerralla. Köliä on uusittu paria metriä keulasta ja ensimmäiset ja toiset laudat alhaalta on vaihdettu. Kylkilaudoitusta on uusittu oikealta ruorin kohdalta, ja kylkilautojen saumat on rimoitettu. Myös muutama veistokaari on uusittu.

Suurimmat työt on tehty rungon yläpuolella. Kansi on purettu ja tilalla on valkotammirimoista tehty kansi. Hyttiä on korotettu ja sisustus on uusittu.

Kun vene tuli Tarpiolle, siinä ei ollut enää alkuperäistä konetta vaan petrolikäyttöinen Albin vuodelta 1963. Käyttömukavuuden takia Tarpio halusi veneeseen pienen ja kevyen dieselkoneen. Nyt venettä kuljettaa 29 kilowatin nelisylinterinen Lombardini LWD1404M.

Veneen kunnostustyössä on käytetty ammattilaisia. Töissä ovat olleet Tarpion lisäksi Teemu Virtanen, Petteri Rahkonen ja Niko Korhonen. Tomi Åsten on tehnyt sähköt, ja upea pintakäsittely on Arja Ulmasen käsialaa.

Veneen pituus on 7,2 metriä ja leveys 1,8 metriä. Se painaa 1200 kiloa. Veneen nykyinen kotisatama tulee Sipooseen, Sipoonjoen suulle. Se ehti käydä jo vedessä viime kesänä, mutta kesällä 2016 on suunnitteilla viiden kaveruksen parin kolmen päivän perinneveneretki.