EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 4 – Heloituksen viimeistelyä vesillä

EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 4 – Heloituksen viimeistelyä vesillä

Heinäkuun alku oli sateinen ja kovatuulinen, joka hankaloitti laiturissa suunniteltua heloituksen viimeistelyä, sekä muita keskeneräisten asioiden loppuunsaattamista. Kun suunnitellut viimeistelytyöt saatiin valmiiksi, päästiin jo sovittamaan purjeita ja Eystra alkoi olla valmis ensipurjehdukselle.

Teksti Mikael ja Niko Nuotio
Kuvat: Mikael ja Niko Nuotio
EYSTRA_Kuva8
Kipparin kohdalla istumalaatikko on leveä, joka mahdollistaa hyvän näkyvyyden ohjattaessa tuulen- tai suojanpuolelta.

EYSTRA_Kuva9Kaikki fallit ja trimmiköydet on ohjattu kannen alla oleviin köysilukkoihin.

 

EYSTRA_Kuva10Eystrassa kippari pääsee nauttimaan istuimesta.

EYSTRA_Kuva11Järjestelyt takakannen alla. Takavantin köysitalja muutettiin veneen pohjalta kannen alle. Barduunojen plokeja varten asennettiin alumiiniset kulmaprofiilit, joilla barduunan voima välittyy kannen alla kulkevaan pitkittäisjäykkääjään, eikä kanteen, jossa barduunaploki ei ollut aiemmin pysynyt kiinni. Peräsimen vannasputken takana on pilssipumpun läpivienti pohjan läpi.

Viidennessä osassa koetaan ensipurjehdus ja osallistutaan kilpailuihin.

Kuudennessa osassa Eystra nostetaan talviteloille ja muun muassa korjataan kannen väärä lakkavalinta.