Klassikko Ali Baba

Klassikko Ali Baba

Suomessa on klassisten purjeveneiden arvostus noussut viimeisten kahden vuosikymmenen myötä. Kasvaneen suosion yhtenä selityksenä on klassisten kilpapursien kuten kuutosten (6mR-luokka) suosion kasvu. Tämän vanhan olympialuokan suosion kasvu on vetänyt perässään myös muiden konstruktioluokkien sekä saaristoristeilijöiden suosion kasvua. Suomessa onkin nykyään mahtava kuutos- ja viitoslaivue.

Vuonna 1935 syntyi uusi kilpaluokka Erikoisluokka A. Vene on samalla kertaa urheilullinen kuten sisarensa kuutoset ja viitoset, mutta myös edellisistä poiketen asuttava. Siihen luokkasääntö määräsi sijoitettavaksi makuupaikat neljälle ja myös muuta varustusta asumismukavuutta ajatellen.

A-vene -luokan pursi nimeltä Ali-Baba syntyi Gösta Kyntzellin piirustuspöydällä. Ali-Baba (L 15) laskettiin vesille vuonna 1941. Välirauhan aikana, talvisodan jälkeen kilpapurjehdus

nousi taas suosituksi urheiluksi. Vuonna 1941 laskettiin vesille neljä Kyntzellin suunnitelmien mukaan rakennettua A-venettä. Gösta Kyntzell oli suunnitellut kesäksi 1941 kuusi uutta A-venettä. Ali-Baba laskettiin vesille Wileniuksen telakalta.Tilaaja oli vapaaherra G.W. Wredelle, vene sai, kuten sitä luonnehditaan Frisk Bris -lehdessä, sointuvan nimen Ali-Baba. Luultavaa on, että Gösta Kyntzellin piirustukset numero 318a (Inga Lill XXX (L 10) on ollut lähtökohtana Ali-Baban rakentamiselle, jolloin sen piirustusten numero olisi ollut 318 b.

0 Comments

Leave a reply