Veneenveistäjä Risto Kristeri Huhmarin veistämöllä

Veneenveistäjä Risto Kristeri Huhmarin veistämöllä

Sarja veneenveistäjä Risto Kristeristä ja Seppo Mäkelästä ja heidän veistämöstään jatkuu. Tässä osassa kerrotaan Risto Kristerin asevelvollisuudesta ja purjeveneiden rakentamisesta Huhmarin veistämöllä. Kuvassa Risto Kristerin nykyisin omistama ja kunnostama Najad.

Aika, jolloin Risto Kristeri työskenteli Huhmarin veistämöllä, oli vielä yksilöllisten, mahongista valmistettujen purjeveneiden aikakautta. Huhmarin veistämöllä rakennettiin kaikkiaan kolmetoista mahonki- tai irokorakenteista purjevenettä.

Veneiden suunnittelijoina oli aikakautensa kuuluisimpia venesuunnittelijoita, kuten yhdysvaltalaiset John G. Alden ja Olin Stephens, englantilaiset Alan H. Buchanan ja C.R.Holman, ruotsalainen Arvid Laurin ja suomalainen Åke Sandström. Olin Stephensin veli Rod Stephens valvoi työn laatua veistämökäynnein Olin Stephensin suunnittelemien veneiden osalta.

Veneiden rakentaminen Huhmarissa oli tiimityötä, johon kaikki kolme osallistuivat. Eino Antinoja, jonka johtajuutta tuskin kukaan kyseenalaisti, Tauno Rouhiainen ja Risto Kristeri.

Risto Kristeri höylää Najadin sisäpuolista kylkilaudoitusta.

Risto Kristeri höylää Najadin sisäpuolista kylkilaudoitusta. Kaikki artikkelin kuvat ovat Risto Kristerin arkistosta.

S/Y ”NORDFAHRER”, 1963
”Kuohuneidin” valmistuttua Heikki Siren myi omistamansa Utö-risteilijän toimitusjohtaja Carl-Otto Bremerille. Hän ei ollut tyytyväinen, vaan pyysi, että Eino Antinoja valitsisi ja rakentaisi hänelle ”Kuohuneidin” kokoisen matkaveneen.

Eino Antinojalla, joka seurasi englantilaisia ja yhdysvaltalaisia purjehdusalan julkaisuja, oli ehdotus valmiina. Hän ehdotti, että Carl-Otto Bremerille rakennettaisiin kuuluisan yhdysvaltalaisen venesuunnittelija John G. Aldenin suunnittelema 12.80 metrin kokonaispituuden omaava jooli. Tämä oli ensimmäinen purjevene, joka rakennettiin Huhmarin veistämöllä.  Purjeveneen rakentamiseen osallistui tuttu kolmikko: Eino Antinoja, Tauno Rouhiainen sekä Risto Kristeri.

”Nordfahrer” rakennettiin mahongista perinteistä ja koettua purjeveneen rakennustapaa noudattaen. Se oli ensimmäinen Eino Antinojan rakentama vene, jonka kaaret valmistettiin tammesta laminoimalla. Veneen varustus oli täydellinen, eikä sen laadusta tingitty. ”Nordfahrer” valmistui vuonna 1963.
Carl-Otto Bremer kuoli lento-onnettomuudessa Snappertunassa omistamansa kesähuvilan vieressä. Syksyllä 1962 Eino Antinoja, Tauno Rouhiainen ja Risto Kristeri rakensivat venevajan kesähuvilalle. He pystyttivät myös graniittisen muistopaaden Carl-Otto Bremerin onnettomuuspaikalle.

Huhmarin tila ja ”Nordfahrer” siirtyivät Carl-Otto Bremerin isälle majuri Wäinö Bremerille. Hän ei halunnut pitää venettä itsellään, vaan päätti myydä sen. Hän keskusteli myyntiaikeistaan tuntemansa Tukholman Oopperakellarin omistajan Tore Wretmanin kanssa. Hän oli purjehtija ja Kungliga Svenska Segel Sällskapetin jäsen. Hän kiinnostui ”Nordfahrerista”. He sopivat, että vene purjehditaan Tukholmaan nähtäväksi.

Risto Kristerin kertoman mukaan Tukholman matkalla purjehdittiin Eino Antinojan kokeneessa ohjauksessa. Matkalla olivat Eino Antinojan tulevan puolison Maijan lisäksi Wäinö Bremer, arkkitehti Keijo Petäjä, hänen puolisonsa Marja, Raffu Siren, sekä Tauno Rouhiainen ja Risto Kristeri. Purjehduksen aikana purjehtijat kävivät tervehtimässä merihistorioitsija ja purjehtija Björn Landströmiä hänen huvilassaan Tukholman Saltsjöbadenissa.
Tukholmassa ”Nordfahrer” herätti huomiota ja veneen katselijoita oli paljon. Vene sai nopeasti uuden omistajan. Tore Wretman osti ”Nordfahrerin”, ja vene sai uuden nimen ”Salta Maria”.

Göran Olofsson kertoi kirjoittajalle, että Ruotsin purjehtijapiireissä ”Salta Maria” tunnettiin nimellä ”Salta Biten”, koska veneessä tarjoiltiin hyviä suolaisia paloja.

Tore Wretmanin päällikkyydessä ”Nordfahrer” osallistui hyvällä menestyksellä Gotland Runt- ja Baltic Race- avomerikilpailuihin. Vahvistamattoman tiedon mukaan ”Nordfahrer” myytiin Saksaan 1970-luvulla.

Tekniset tiedot: Avomeriristeilijä. LOA 12,80 m, LWL 9,14 m, B 3,39 m, D 1,85 M, DEPL 9,5 t ja  SA 84 m2. ”Nordfahrer” takiloitiin jooliksi.

ALAN H. BUCHANANIN SUUNNITTELEMAT ”EAST COAST ONE-DESIGN” PURJEVENEET

Englantilainen suunnittelija Alan H. Buchanan suunnitteli 9,75 metrin pituisen purjeveneen. Hän nimesi veneen East Coast One-design-tyyppiveneeksi. Alkuperäisten piirustusten mukaan veneen rungon linjoissa on yhtäläisyyttä merikelpoisen Pohjoismaisen kansanveneen kanssa aina rungon ulkopuolisen peräsimen sijoitusta myöten. Limisaumaisen rungon laudoituksen Eino Antinoja muutti tasasaumaiseksi.

Kirjoittaja kysyi kerran Eino Antinojalta: ”Eikö olisi helpompaa rakentaa laudoitus limisaumaisena, ja olisihan se lisäksi perinteinen suomalainen tapa rakentaa veneitä. Eino Antinoja vastasi: ”Tasasaumainen on helpompi rakentaa. Mene lautatarhasta hakemaan lautoja, pane kantit vastakkain ja liimaa väliin.”

Näiden piirustusten mukaan Huhmarin veneveistämöllä rakennettiin kolme venettä: hieman sisustukseltaan modifioitu ”Marjo” Marja ja Keijo Petäjälle, ”Marioma” tohtori Ilkka Häkkiselle ja kolmas rungoltaan pidennetty ”Najadi” insinööri Antti Oksaselle.

Veneen merikelpoisuudesta kertoo, että sen prototyyppivene, ”Viking of Mersea”, osallistui muun muassa Fastnet Race-avomerikilpailuun ja kiersi radan onnistuneesti.

S/Y ”MARJO”, ORL-40
Syksyllä 1963 Eino Antinoja ja Tauno Rouhiainen ryhtyivät valmistelemaan ”Marjon” ja ”Marioman” rakentamista. Veneet rakennettiin rinnakkain Huhmarin mineriittihallissa. Risto Kristeri oli silloin suorittamassa asepalvelusta, mutta hän oli usein lomillaan avustamassa näiden veneiden rakentamista niiden eri rakennusvaiheissa.
”Marjon” runko on alkuperäistä hieman kapeampi. Arkkitehtinä Keijo Petäjä oli perehtynyt erityisesti tilakysymyksiin. Nyt hän sovelsi näitä oppeja rakennettavan veneen sisätiloihin. Hän suunnitteli yksikertaisen, mutta toimivan sisustuksen, joskin väljä yleisratkaisu on alkuperäinen. Hän halusi sisätilat valoisimmaksi ja suurensi ikkunapinta-alaa muuttaen ruffin kaksi viimeistä ikkunaa nelikulmaiseksi. Apumoottoriksi asennettiin 10 hv:n Albin 0-21 merimoottori.

Huhmarin veistämöllä on työn alla purjevene Marjo.

Huhmarin veistämöllä on työn alla purjevene Marjo.

”Marjo” menestyi erinomaisesti avomerikilpailuissa Keijo Petäjän ohjauksessa.

Tekniset tiedot: Kokonaispituus 9,75 m, vesilinjan pituus 7,37 m, leveys 2,78 m, syväys 1,40 m, uppouma 5,0 t, purjepinta-ala 42 m2

S/Y ”MARIOMA”, OR L-41
Lääketieteen tohtori Ilkka Häkkinen tilasi Antinojan veistämöltä ”Marjon” sisarveneen. ”Marioman”. Purjevenettä käytettiin lähinnä perheen matkaveneenä. Ilkka Häkkinen purjehti veneen Välimerelle. Vene talvehti Kreikassa. Hän osallistui myös avomerikilpailuihin, kuten Gotland Runt- ja Skaw Race-kilpailuihin.
Tekniset tiedot ovat samat kuin ”Marjolla”.

S/Y ”NAJADI”, ORL-51
Insinööri Antti Oksanen mietti englantilaisen Alan H. Buchananin suunnitteleman East Coast One-design-tyyppisen purjeveneen tilaamista Eino Antinojalta.  Huhmarin veistämöllä oli parhaillaan rakenteilla rinnakkain ”Marjo” ja ”Marioma”.

Najadin piirustukset.

Najadin piirustukset.

Silloisen liikevaihtoverolain mukaan yli 10 metrin pituiset alukset olivat liikevaihtoverosta vapaat. Tämän vuoksi Antti Oksanen pyysi Buchanania suunnittelemaan East Coast One Design-veneen pohjalta uuden veneen, jonka runkoa jatkettaisiin niin, että liikevaihtoverovapaus saavutettaisiin. Buchanan laati uudet piirustukset, joiden mukaan veneeseen lisättiin uusi peräosa, jolloin veneen kokonaispituus kasvoi 10,20 metriin. Myös purjepinta-alaa suurennettiin 6 m2. ”Najadi” osallistui useisiin avomerikilpailuihin.

Alla kuvia Kristerin kunnostettua Najadin kuvissa näkyvään loistoon. Vene on hyvksytty klassikkovenerekisteriin ja veneelle on myös myönnetty K-merkintä. (Lisää tietoa rekisteristä ja K-merkinnästä: www.mys.fi

DSCN1080 DSCN1113 DSCN1112 DSCN1101 DSCN1099

DEGERO_KANSI_pieni

Kirjan voi tilata
Kirjasta otetaan vain pieni painos ja sitä ei löydy kirjakauppojen hyllystä, mutta jos joku sellaisen haluaa ostaa, niin kirjaa (hintaan 28,50 euroa + postikulut) voi tiedustella Ilpo Kauhasen vaimolta sähköpostitse: pirkko.kauhanen@pp.inet.fi