Pieni sähköhinaaja sai monen Vene 16 -messuilla käyneen hymyn huulille. Moni myös koputteli kylkiä saadakseen selville mistä pikku vene oli tehty. Oikea vastaus: koivuvanerista.
Tom Backmansson oli viimeisiä Kuggomin oppilaita, ja Timo Patrik on syntynyt oppilastyönä vuosina 2013-2015. Backmanssonilla oli kumppaneina rakentamassa Timo Orenius ja Patrik Eklund. Eklund on muun muassa asentanut koneen, tuulilasin ja ovet.
Backmanssonilla on lapsuudenmuistoja hinaajista, sillä hän on syntyisin Saimaan rannalta Lauritsalasta. Miehen ensimmäinen kesätyöpaikka oli Kaukasin hinaajan kansimiehenä kesällä 1961.
Timo Patrik ei kuitenkaan ole aivan Saimaan rannoilta olevaa mallia. Piirustukset ovat yhdysvaltalaisen Ken Hankinsonin 18 jalan Tugboat-veneelle. Piirustukset osoittautuivat hyviksi, ja niiden avulla vanerialuksen rakentamisessa ei suuria muttia ollut matkassa.
Pikku hinaajan koivuvanerirunko on lasikuitulaminoitu. Kansi on okumevaneria ja arvokkaan silauksen antavat mahonkiset puuosat. Timo Patrik on 5,5 metriä pitkä, 2,4 metriä leveä ja sen syväys on vain 60 senttimetriä. Se painaa koneineen ja akkuineen 900 kiloa, joten sitä voi kuljettaa trailerilla.
Timo Patrikin voimanlähde on Vetuksen 2,2 kilowatin 24 voltin jännitteellä toimiva sähkömoottori. Akkuja on yhteensä kahdeksan kahdessa neljä kertaa kuuden voltin paketissa. Virtaa tulee 360 ampeerituntia, mikä antaa vajaan 40 kilometrin (runsaan 20 meripenikulman) toimintasäteen, kun kulkunopeus on runsaat kahdeksan kilometriä tunnissa (4,5 solmua). Akut latautuvat täyteen kymmenessä tunnissa.
Koneakkujen lisäksi veneessä on 12 voltin akku valoille, pilssipumpulle ja tuulilasinpyyhkijöille.
”Veneellä on kiva ajella”, Backmansson kertoo. ”Tähän mennessä kolmen tunnin ajelu Kotkan edustalla on ollut pisin reissu.” Timo Patrikin kotisatama on Kotkan Pursiseura, mutta trailerilla vene kulkee myös kauniille sisävesille kuten Heinävedellä. Hiljaa kulkevalla sähköhinaajalla voi kulkea myös luonnonsuojelualueilla, joilla polttomoottoriveneillä kulkeminen on kielletty.