Lightning numero ykkönen

Lightning numero ykkönen

Ollessani matkalla autolla Yhdysvalloissa New Yorkista Buffaloon, ja poikkesin matkalla Lightningin synnyinsijoille Skaneatelesiin Finger Lakesin alueelle.

P1060722
Olimme käyneet samaisessa paikassa muutamaa vuotta aikaisemmin Lightning-luokan 70-vuotisjuhlaregatassa, mutta silloin ”ykkönen” ei ollut nykyisellä paikallaan kaiken kansan nähtävillä, vaan varastoituna Mystic Seaport Museumin varastoihin piiloon.

P6270214

Lightning 1 sai ensikosketuksensa veteen Skaneateles-järvellä lokakuussa 1938. Veneen valmisti paikallinen Skaneateles Boats Inc. Olin Stephensin suunnitelmien mukaan. Skaneateles Boats Inc oli valmistanut kevytveneitä vuodesta 1893. Koepurjehduksen suorittanut Olinin veli Rod totesi jälkeenpäin, että vene ylitti kaikki odotukset.

P1060676
Lightning 1 on valmistettu seetrilaudoista mahonkikaarilla. Riki on sitkakuusesta. Purjeet oli valmistanut Brittiläinen Ratsey & Lapthorn, joka on valmistanut useita Americas Cup-veneiden purjeita. Heillä oli haarakonttori New Yorkissa City Islandissa vuosina 1915 – 1981.

P1060722

1944 veneen osti itselleen Lightning-luokan ensimmäinen sihteeri ja varainhoitaja E. Gordon Cronk. Cronk myi veneen edelleen Syracusalaiselle Lewis S. Ayarsille, jolla oli mökki Skaneateles-järvellä. Ayars myi veneen vuonna 1971 John Ryanille, jolta International Lightning Class Association osti veneen itselleen vuonna 1988. Vene kunnostettiin lahjoitusvaroilla ja lahjoitettiin näytteille asetettavaksi Mystic Seaport Museumiin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut ja vene jäi varastoon.

P1060682
Tästä alkoi muutamia vuosia kestänyt oikeustaistelu veneen omistussuhteista, joka päätyi siihen että vene on lahjoitettu Mystic Seaport Museumille ja on siten heidän omaisuuttaan. Vene kuitenkin haluttiin saada nähtäville, joten neljän vuoden neuvotteluiden jälkeen vene saatiin lainaan Mystic Seaport Museumista pidettäväksi esillä Skaneatelesin The Museum at the Creameryssä. Vene saapui Museolle 6. kesäkuuta 2011, joka oli iso tapahtuma paikallisille veneenvalmistus perinteille. Tutustuessamme museoon meillä oli oppaana Susan Spalding Skaneateles Historical Societista. Hän oli itse purjehtinut kyseisellä veneellä nuorena tyttönä.

Veneestä on tehty myös ruffattu versio, joka kulkee nimellä Gipsy. Lisääntynyttä massaa kompensoitiin muuttamalla fokka genuaksi.

KIMMO AROMAA