EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 5 – Ensipurjehdus ja veneeseen tutustuminen

EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 5 – Ensipurjehdus ja veneeseen tutustuminen

Teksi ja kuvat: Niko ja  Mikael Nuotio

Ensipurjehdukselle päästiin heinäkuun puolivälissä. Huolimatta siitä, että moni asia oli vielä viimeistelyä vailla ja sadetta riitti, tunnelma oli huipussaan ensimmäisillä purjehduksilla. Ensimmäinen mukava havainto oli, että Eystran suureen istumalaatikkoon mahtuu hyvin 3-4 henkilöä. Kipparin ohjaustuntuma on hyvä ja kipparin paikalta on hyvä näkyvyys ohjata sekä suojan ja tuulen puolelta.

Ensimmäisen purjehduksen jälkeen jatkepinna laitettiin hankintalistalle, jotta kippari voi ohjata myös laidalta. Vanhanmallisten rumputyyppisten barduunavinssien kanssa tuli nopeasti sinuiksi, tosin toisen barduunavinssin lukitus ei toiminut – asia jonka pystyi toteamaan vasta käytössä kun vinsseissä on veto päällä. Kun barduunavinssin sisuskalut purettiin ja katsottiin mallia toisesta vinssistä jonka lukitus toimi, huomattiin että sisuskalut olivat kasattu väärinpäin ja kääntämällä sisällä olevat lukityskynnet oikeinpäin alkoi lukitus taas toimimaan.
Kunnostuksen yhteydessä Eystraan asennettiin Bartels-merkkinen genoan rullalaite, jota Eystrassa ei ole aikaisemmin ollut. Tänäpäivänä jo useassa viitosessa on Bartels-rulla isompien kuutosten malliin, joissa melkein jokaisessa veneessä on rulla. Genoan rullalaite osoittautui kesän aikana hintansa arvoiseksi. Ensinnäkin se toimii erinomaisesti, itse rulla on pienikokoinen ja mahtuu kannen alle ja kaikkein tärkein ominaisuus on helppous erityisesti spinnumanöövereissä, joissa genoaa ei tarvitse laskea kannelle vaan sen voi nopeasti ja helposti rullata. Genoan rulla on myös ehdoton helpotus laiturista liikkeellelähdössä, sekä rantautuessa kun purjeen saa nopeasti rullalle tai auki.

EYSTRA_Kuva12

Eystra ensipurjehduksella.

EYSTRA_Kuva13

Heinäkuussa päästiin kunnolla tutustumaan veneeseen.

Eystra kilpailuissa
Eystra vietti pääosan kesästä Kemiönsaaren alueella, jossa veneen heloitus saatettiin valmiiksi ja saatiin tuntumaa veneeseen. Elokuussa Eystra palasi Helsinkiin, tarkoituksena osallistua muutamaan loppukauden kilpailuiluun.
Ensimmäisenä ohjelmassa oli elokuun puolivälissä järjestetty Viaporin tuoppi, joka oli sopivan rento aloituskilpailu. Tuoppiin osallistui 6 viitosta. Eystra kulki ajoittain kovaakin kevyessä tuulessa mutta ajoittain pitkätkin tyvenet sekoitti sijoitukset useaan otteeseen. Lopputuloksissa Eystra oli neljäs kuuden veneen joukossa.

EYSTRA_Kuva14

Viaporin tuoppi purjehdittiin kevyessä tuulessa. Kuva: Jorma Rautapää

Seuraavana oli ohjelmassa elokuun lopussa Brändö Seglaren (BS) järjestämä Kruunuvuorenselän regatta, jossa paljon klassikkoveneitä kilpaili omissa luokissaan. Myös BS:n regattaan osallistui 6 viitosta. Kaksipäiväisen kilpailun ensimmäisenä päivänä tuuli kovaa, joka oli Eystran miehistölle liian kova tuuli harjoitella mm. spinnaakkerin käyttöä. Kryssillä Eystra kulki hyvin pienemmällä Genoa 2:lla, mutta avotuulilla kokematon miehistö harjoitteli spinnun käyttöä ja menetti sijoja aina alamerkillä kun spinnumanööverit eivät sujuneet ilman ongelmia. Päivän toisessa lähdössä päätettiin ajaa avotuuliosuudet ilman spinnua.

EYSTRA_Kuva15

Kruunuvuorenselän regatassa lauantain kovatuulisena päivänä. Kuva: Jorma Rautapää
Sunnuntaina oli kevyempi tuuli ja se sopi paremmin Eystran miehistölle. Eystra kulki edelleen hyvin kevyentuulen kryssillä, vaikka olisi kaivattu isompaa Genoa 1:stä. Muutama kerta kierrettiin ylämerkki ensimmäisenä viitosluokassa. Kevyemmässä kelissä Eystran miehistö hallitsi myös spinnun paremmin ja parempia sijoja saatiin pidettyä myös alamerkille asti.

EYSTRA_Kuva16

BS:n Kruunuvuorenselän regatassa Eystra pääsi ensimmäistä kertaa kunnolla ottamaan mittaa kilpakumppaneista. Sinirunkoinen Louhi kilpailee eri luokassa, mutta oikealla näkyvän viitosen Birgittan kanssa oli tiukkaa kamppailua. Kuva: Jorma Rautapää

EYSTRA_Kuva17

Eystra kiertänyt BS:n Kruunuvuorenselän regatassa ylämerkin. Takana ylämerkin kiertänyt kahdeksikko meni ohi menojaan nopeampana veneenä, mutta valkoinen keula oikealla on viitonen Jalk, jonka kanssa kilpailtiin samassa luokassa. Kuva: Jorma Rautapää

Eystra sijoittui Kruunivuorenselän regattassa viitos-luokassa toiseksi kuuden veneen joukossa. Miehistön joukossa osa ei ollut koskaan purjehtinut spinnulla aiemmin tai edes kilpaillut, mutta innostui sen verran että ensi vuonna ajetaan enemmän kilpailuja ja treenataan… Myös isoin keulapurje, eli Genoa 1, on nyt käytettävissä, jolloin Eystran kevyen tuulen kryssivauhti pitäisi olla vieläkin parempi.

Kausi loppuu  ja Eystra talviteloille
Syyskuu oli kuiva ja aurinkoinen ja purjehduksesta Eystralla päästiin nauttimaan vielä pitkälle syyskuuta. Tärkein asia syksyn viimeisissä purjehduksissa oli saada kokeiltua kunnolla Genoa 1:stä ja saada varmuus, että purje on käyttövalmis ensi kautta varten. Näin tapahtuikin Eystran viimeisellä syyskuun purjehduksella,  jolloin todettiin että purjeneuloja oli onnistunut tekemään tarvittavat muutokset ja Genoa 1 on nyt käyttövalmis ensi kaudelle. Syyskuun lopussa Eystra nostettiin ylös.

EYSTRA_Kuva18

Kausi on päättynyt ja Eystra alkaa suuntaamaan talviteloille.

Kuudennessa osassa Eystra nostetaan talviteloille ja muun muassa korjataan kannen väärä lakkavalinta.