EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 6 – Ongelmat kannen lakkauksen kanssa

EYSTRA 5 m-luokan veneen kunnostus osa 6 – Ongelmat kannen lakkauksen kanssa

Teksti ja kuvat: Niko ja Mikael Nuotio

Aikaisemmin mainittiin, että talven ja tulevan kevään aikana korjataan kunnostuksessa tapahtunut isoin virhe, eli väärän lakan valinta kannen lakkauksessa. Päätyminen väärään lakkaan oli osaksi huonoa tuuria ja omaa osaamattomuutta yhdistettynä kansimassan maahantuojan puutteellisiin neuvoihin.
Yksikomponenttilakan hidas ja huono kuivuminen uretaanipohjaisten kansimassojen päälle on tunnettu ongelma, ja siksi Eystran massan osalta päädyttiin MS polymeeripohjaiseen Simson MSR massaan, jota piti pystyä lakkaamaan yksikomponenttilakoilla. Kun saumaus oli valmis ja kuivunut riittävän pitkään, aloitettiin lakkaus massan maahantuohan suosittelemalla Rylard VG 62 Fast lakalla. Tämä suositeltu lakka oli sattumalta sama jota Eystran sisäpuolen lakkauksessa oli käytetty aiemmin, joten kannen lakkauksessa jatkaminen samalla jo aiemmin käytetyllä lakalla oli helppo päätös. Edettiin massan maahantuojan ohjeiden mukaan ja tehtiin koelakkaus. Lopputulos oli se, ettei lakka kuivunut. Ei edes pidemmän odotuksen jälkeen. Lakattiin päälle, eikä lakka vieläkään kuivunut. Tässä vaiheessa oltiin jo pitkälle toukokuussa ja koska massan maahantuojalla ei ollut antaa yhtään lisäneuvoja, alkoi tulla paniikki. Päätettiin tiedustella neuvoja muiltamilta muilta kokeneilta henkilöiltä joilla oli antaa samansuuntaisia neuvoja erityisesti Sikaflex sauman lakkaamisen osalta: ensimmäiset kerrokset jäävät kosteiksi mutta päälle voi lakata, ja päällimäiset kerrokset alkavat sitten kuivumaan myös sauman päältä. Tätä menetelmää päätettiin sitten noudattaa ja tämä osoittautui olevan virhe. Myöhemmin selvisi ettei päälimmäset kerrokset kuivu ollenkaan MS polymeeripohjaisen massan päällä, toisin kuin Sikaflexin tapauksessa oli. Kosteiden saumojen takia Eystran kannella ei voinut kävellä ja ei voitu kiinnittää heloja kanteen vaikka lakka oli kuivunut muutamia viikkoja. Heinäkuun alkupäivinä oli 2 vaihtoehtoa: Eystraa ei lasketa vesille – tai saumat peitetään väliaikaisesti jollain, jotta kannella voi kävellä ja vene voidaan ottaa käyttöön. Tässä vaiheessa alkoi yöunet mennä kun mielessä pyöri ainoastaan, että miten nyt eteenpäin. Lopputulos oli että hankittiin 300 m ohutta pakkausteippiä ja saumat peitettiin teipillä. Tiedettiin, että viimeistään nyt kannen lakkaus on lopullisesti pilalla. Tärkeintä oli saada Eystra veteen, ettei rimotettu ja korjattu runko ravistu pilalle. Kansi oli tässä vaiheessa pieni huoli.
EYSTRA_Kuva19
Vesillelaskettaessa kansisaumat peitettiin teipillä jotta kannella pystyi kävelemään. Kuukauden vesilläolon jälkeen lakka oli vihdoin kuivunut ja teipit poistettiin, jolloin teipin alta paljastui vaalea koppuralakkapinta. Kannella käveltäessä kuivunut pinta rikkoutui helposti ja alta tuli kosteaa lakkaa joka sotki paikkoja.
EYSTRA_Kuva20
Syyskuussa saumojen päällä oleva lakka oli kuivunut vaaleaksi koppuraksi.

Syksyllä tehtiin lakkauskokeita tarkoituksena selvittää mikä on se lakka, joka kuivuu Simson MSR  kansimassan päälle. Lakkauskokeet tehtiin noin 10:llä eri yksikomponenttilakalla ja koemassan annettiin kuivua 2 viikkoa, että varmasti kuiva. Lakattiin hiomatonta ja hiottua massaa, oksalakalla pohjustettua ja pohjustamatonta massaa. Kaikki variaatiot haluttiin kokeilla jotta saatiin varmuus mikä on paras lakka massan päälle. Lopputulos oli yllättävä: Oksalakan käytöllä ei vaikutusta, samoin hionnalla ei vaikutusta. Joukossa oli 2 lakkaa jotka kuivuvat hyvin massan päälle. Nämä olivat Unica Record uretaanialkydilakka, sekä Epifanes. Epifaneksen pinta jäi joustavammaksi ja oli siten hieman parempi kuin Unica. Muut lakat kuivuivat erittäin hitaasti, osa vaati kuivuakseen 2-3 viikkoa. Lisäksi joukossa oli yksi lakka joka ei kuivunut ollenkaan – tämä oli Rylard VG 62 Fast. Juuri se lakka jolla kannen lakkaus aloitettiin massan maahantuojan suosituksesta.
EYSTRA_Kuva21
Lakkauskokeet joiden seurauksena saatiin selvitettyä mikä lakka kuivuu parhaiten  kansimassan päälle.
EYSTRA_Kuva22
Kannen koelakkaus Epifanes lakalla syksyllä. Pinta on hiottu mataksi ja koholla olevien saumojen päältä on koko vanha lakka hioutunut pois.
EYSTRA_Kuva23
Epifanes lakka kuivuu hyvin massan päälle. Ensimmäisen kerroksen pinta kuivuu täysin muutamassa päivässä, seuraavat kerrokset päivässä. Kuivunut lakkapinta on elastinen ja joustava massan päällä.

Viitosliiton uudistetut nettisivut
Suomen viitosliiton uudistetut nettisivut löytyy osoitteesta: http://www.int5m.fi/

Sarja päättyy tähän.

Myöhemmin julkaistaan ne osat, jotka julkaistiin Puuvene-lehden numeroissa vuonna 2015.