
Purjevene
Kuohuneiti
matkavene FIN-8
Lyhyt kuvaus
Kalevalaisen nimen saanut Kuohuneiti on Suomen venehistorian merkittävimpiä veneitä.
Kuohuneiti aloitti myös Antinojan menestyksen veistäjänä. Hän rakensi yhdessä Tauno Rouhiaisen, Risto Kristerin ja Väinö Suckmanin kanssa Kuohuneidin vuosina 1959-1961. Vene valmistettiin Heikki ja Kaija Sirénille ja heidän jälkeensä on Kuohuneidillä ollut kaksi omistajaa. Kuohuneiti valittiin vuonna 1990 Kotkan Meripäivillä ensimmäiseksi Suomen kauneimmaksi veneeksi. Veneessä on monia erikoisuuksia, muun muassa nostoköli. Kuohuneiti on tavannut talvehtia Lindgrenin telakalla Ourit -saarilla.
Aikaisemmat nimet
–
Vahvuudet
Kuohuneiti aloitti amerikkalaisen suunnittelutoimisto Sparkman & Stephensin ja suomalaisten veistämöiden välisen yhteistyön 1950-luvun lopulla. Tapahtumat, jotka johtivat Kuohuneidin rakentamiseen, on hyvin kuvattu Ilpo Kauhasen kirjoittamassa kirjassa Eino Antinojasta ja hänen veneistään.
Venetyypin tarkennus
Huvi- /matkapursi
Venetyypin Purjenumero
L-8
Moottori malli ja tyyppi
Yanmar 3JH3E 40 hv, 1999
Aikaisemmat moottorit
Perkins 49 hv
Tilaaja
Heikki ja Kaija Siren
Suunnittelija
Sparkman & Stephens
Rakentaja / Veistämö
Eino Antinoja
Rakennusvuosi
1959 – 1961
Rakennuspaikka
Helsinki
Rakennusmaa
Suomi
Rungon materiaali
Runkolaudoitus 28 mm mahonkia; emäpuu ja puuköli irokoa,
kaaret 2 x 2 tuumaiset höyryttämällä muotoon taivutetut tammiset painokaaret,
kansi tiikkiä, painoköli lyijyä
Suurin pituus
12,30
Vesilinjan pituus
8,50
Leveys
3,45
Syväys
1.25m / 2.30m nostoköli ylhäällä/alhaalla
Paino
~ 10 tn
Takila
Riki alkuperäinen seuraavin poikkeuksin: Profurl rullagenua 1986; spinaakkeripuomi mäntyä 2013.
Klassikkovenerekisterissä
Hyväksytty vuonna 0000
Kulttuurihistoriallisesti arvokas
K-merkintä Vuonna 0000
Aluksen status
Käytössä
Käytetyt entisöintimenetelmät ja ajankohdat
Emäpuun vaihto vuonna 2005. materiaali ennen ja nyt: iroko.
Samassa remontissa kahden alimman mahonkilautaparin vaihtaminen uusiin mahonkilautoihin.
Lisätietoja veneestä
Kauhanen, I. 2004. Venerakentaja Eino Antinoja – Vene tehty menestymään. Kustantajat Sarmala Oy. sivut 29-37.
Rovamo, P. ja Lintunen, M. 1995. Suomalainen puuvene. WSOY. sivut. 92-94. Lehtiartikkelit 1-3 (liitteenä).
Artikkeli puupaatilehdessä 2010 (liitteenä). Kuohuneidin historia -yhteenveto (liitteenä).
Nykyinen kotipaikka
Xxxxxxxx
Nykyinen omistaja
Juha Apajalahti ja Kirsten Jørgensen
Aikaisemmat omistajat
Heikki ja Kaija Siren 1961-82; Hans ja Elisabeth Lindeman 1982-98
Käyttöalue
Meri / Rannikko / Sisävedet

Kuohuneiti on takiloitu ketsiksi.

Kuohuneidin syväys on köli ylhäällä vain 1,25 m.
Kuvat ja kuvatekstit
Pääkuva
Kuvateksti.
Muut kuvat
Kuvateksti.
Valokuvan ajankohta: 0000
Valokuvaaja: Etunimi Sukunimi
Tekijänoikeustiedot: Tekijänoikeussuojattu
Lisää veneestä
Xxxxxxxxxxxx
Linkit
xxxxxxxxx, xxxxxxxxx