Moottorivene Ahdin mittava kunnostustyö Osa 2.

Moottorivene Ahdin mittava kunnostustyö Osa 2.

Kun veistäjät Petteri Rahkonen ja Teemu Virtanen tapasivat Ahdin omistaja Tomi Tarpion ensimmäisen kerran syksyllä vuonna 2014, sovittiin kunnostusprojektin tavoitteeksi tehdä Ahdista vuotamaton.

Vene oli kohtalaisen hyvässä käyttökunnossa, mutta siinä oli ollut pidemmän aikaa pienehkö, tosin ikävä jatkuva vuoto jostain keulapuolelta. Kun vene oli nostettu ylös ja sitä päästiin paremmin tutkimaan veistämöllä Järvenpäässä, todettiin että vuoto tuli keulasta, jostain lautojen ja kölin sekä keulasteevin alaosan väleistä. Työ aloitettiin raappaamalla vesirajan alapuoli maaleista, jonka jälkeen vesirajan alapuolen lautojen päät irrotettiin, jolloin päästiin tutkimaan vaurioita. Jo melko pian todettiin, että keulasteevin alaosa täytyy uusia ja samoin köliä perään päin noin puoliväliin saakka. Samalla päätettiin uusia kaksi ensimmäistä lautaparia. Kölitukkeja myös uusittiin ja korjattiin samalla kun lautoja vaihdettiin. Myös painokaaria vaihdettiin.

Keulasteevin alaosa ja osa köliä uusittiin sekä myös osa laudoista.

Keulasteevin alaosa ja osa köliä uusittiin sekä myös osa laudoista.

Vesirajan yläpuolella oli oikean puoleisessa kyljessä näkyvissä joitain kohtia, joissa pintamaali oli kupruillut enteillen jonkinlaisia lahovaurioita. Näin sitten ilmenikin – kun maali oli raapattu näiltä kohdin pois, paljastui useammassa laudassa lahovaurio, joka vaati ehdottomasti osan lautojen korjaamista. Tasasaumaisessa veneessä se on loppujen lopuksi suhteellisen yksinkertainen työnä: huono pätkä pois, uusi tilalle ja sisäpuolelle liitoksen kohtaan tukilätkät, jotka niitataan kiinni.

Teemu Virtanen kyljen lahovaurion kimpussa.

Teemu Virtanen kyljen lahovaurion kimpussa.

Kaikki saumat rimoitettiin ja koko runko kyllästettiin Impregillä.

Kaikki saumat rimoitettiin ja koko runko kyllästettiin Impregillä.

Myöhemmin projektin edetessä vesirajan yläpuolet raapattiin puhtaaksi ja kaikki saumat rimoitettiin niin vesirajan ala- kuin yläpuoleltakin. Saumat ajettiin ensin auki jyrsimellä n. 2/3 syvyydeltä ja uriin liimattiin epoksilla rimat. Rimat höylättiin ja hiottiin – ensin hiomakoneilla ja lopuksi käsin. Ahdin hienot kaarevat pinnat saatiin loppujen lopuksi käsin hioen todella tasaiseksi; tämä saatettiin todeta siinä vaiheessa kun kyljet pintakäsiteltiin. Mutta ennen kuin oltiin tässä vaiheessa, oli paljon muutakin tapahtunut projektin kokoluokan suhteen, siitä seuraavassa tarkemmin.

Keulakansi rakennettiin tammirimoista ja kanteen lisättiin luukku.

Keulakansi rakennettiin tammirimoista ja kanteen lisättiin luukku.

Projektin mittaluokka kasvaa

Vaikka Ahti olikin Tomin omistukseen tullessa kohtalaisen hyvässä kunnossa, oli käyttömukavuudessa toivomisen varaa. Jo alkuvaiheessa Tomi oli kertonut, että jossain vaiheessa hän haluaisi panostaa veneen käyttömukavuuden parantamiseen. Nyt kun Ahti oli joka tapauksessa tuotu veistämölle rungon korjaukseen, oli järkevää tehdä samalla muutoksia veneen sisäosien ja muiden rakenteiden osalta.  Esimerkiksi ajohytin katto oli niin matalalla, että lyhyemmänkin kuskin pää osui kattokaariin. Samaten veneessä oli kookas Albinin 4-pyttyinen moottori, joka rajoitti merkittävästi kulkua etupuolen penkeille. Muutoinkin sisäosien rakenteet eivät palvelleet kovin hyvin mukavan veneilyn tarpeita. Näin ollen Tomi oli ensinnäkin hankkinut jo kesällä 2014 uuden Lombardinin moottorin, joka oli kooltaan huomattavasti pienempi kuin Albinin kone. Samoin hän oli tehnyt hyvän suunnitelman siitä millaiseksi Ahdin sisustuksen voisi rakentaa, jotta sen käytettävyys paranisi. Suunnitelma sisälsi mm. ajohytin korotuksen, uuden moottorikopan, joka samalla toimisi istuimena, vasemmalle sivulle tulevan litteähkön polttoainetankin, uuden ohjauspulpetin, taittuvat keulahytin ovet, keulahytin sisustuksen uusimisen jne.

Ajohytin korotuksen suunnittelu ja sovittaminen meneillään.

Ajohytin korotuksen suunnittelu ja sovittaminen meneillään.

Ajohytin mataluus ratkaistiin irrottamalla hytin yläosa ja korottamalla koko rakennetta 15 cm. Samalla saatiin huomattava parannus näkyvyyteen, kun myös ikkunoiden koko kasvoi.

Seuraavassa osassa kerrotaan sisätilojen muutoksista sekä miten ja miksi kunnostustyössä panostettiin tekniikkaan ja helotukseen. Lisätietoja Ahdin kunnostukseen liittyen antavat veistäjät Teemu Virtanen/Veneveistämö T. Virtanen puh. 0400-127911 ja Petteri Rahkonen/PRA Puuveneet puh. 050-4328353.

Artikkeli on julkaistu myös Puuveneenveistäjät ry:n Veneen Veistäjä -lehdessä.