Puuveneen pohjalautojen rimottaminen

Puuveneen pohjalautojen rimottaminen

Pohjan saumojen rimoitus

Keväisin puuveneet lasketaan vesille ja ne kastuvat. Laudoitus imee vettä 
ja turpoaa, joilloin vuotaminenkin loppuu. Syksyllä, kun veneet nostetaan ylös telakoille, pääsee pohjalaudoitus kuivumaan. Kaikki on taas hyvin. Sama toistuu vuodesta toiseen, ja pohjalautojen saumat rakoilevat.
Kysymys: Onko puuveneen todellakin pakko keväisin vuotaa. Vastaus: Ei.

Kaaret uusiksi ja saumoihin rimat
Ali-Baban kaaret kuitenkin olivat sen verran kärsineet ja niin moni oli katkennut, että tilalle laitettiin uudet kaaret. Tämän operaation yhteydessä oli mahdollista myöskin rimoittaa veneen pohja.
Pohjan rimoituksen tarkoituksella saavutetaan kaksi asiaa. Ensimmäinen ja ilmeinen on se, että vene ei enää vuoda. Toinen seikka taas on se, että veneen rungosta tulee jäykempi.

Miten saumoihin saatiin jyrsittyä urat?
Pohjan rimoitusta varten oli hankittu työkalu, jolla saatettiin tehdä urat, joihin rimat tulisivat liimattaviksi. Työkalu teetettiin Malminterässä ja se on modifioitu kulmahiomakone eli rälläkkä. Kone on varustettuna siihen sopivalla terällä, jolla puun sahaaminen onnistuu, sekä kunnollisella terä suojalla, johon saa kiinnitettyä imurin letkun, purun poistoa tehostamaan. Vastaavanlaisissa tapauksissa urien tekemiseen on tiettävästi käytetty myös sirkkeliä, jyrsintä tai lamellijyrsintä, eli vaihtoehtojakin on olemassa. Teetetyn koneen etuna oli kuitenkin hyvä käytettävyys. Toki ajatusta voi hieman kehitellä myös edelleenkin.
Rimoituksessa periaatteena on työstää urat laudoituksen saumojen mukaan niin, että urat ajetaan keskitetysti. Näin haristuneen sauman kummaltakin puolelta saadaan esille puhdasta puuta, johon liima tarttuu hyvin. Urat ajettiin noin kahden kolmasosan syvyyteen laudoituksen paksuudesta. Rälläkässä oli käytössä 4 mm terä, jolla urat sahattiin. Rimoista tehtiin noin kolme milliset, jolloin liimalle oli tilaa noin puolen millin verran riman kummallakin puolella.

Liimaksi epoksi
Käytettäessä epoksia ja täyteaineita on hyvä huomioida se, että liimattavat pinnat ja kappaleet on ensin sivelty kirkkaalla epoksilla. sen jälkeen toiselle pinnoita tai kappaleista voidaan levittää epoksia, johon on sekoitettu täyteainetta. Näin varmistutaan siitä, etteivät liimattavat kappaleet ime kaikkea liimaa sisäänsä, jolloin liimasauma jäisi kuivaksi.
Ylimääräisen täyteaineella paksummaksi tehdyn epoksin on päästävä ulos urasta. Paksumpaa epoksia levitettiin pensselillä uriin hieman enemmän, jolloin liimaa oli riittävästi joka kohdassa. Listat epoksoitiin pöydällä, joka oli suojattu muovikalvolla. Epoksi levitettiin telalla.

Listojen kiinnitys
Listat painettiin uriin. käytimme pieniä nauloja, jotka taivutettiin pitämään listoja urien pohjassa asti. Tarkistimme vielä ettei liimaa puuttunut yhdestäkään saumasta. Tarvittaessa paksumpaa epoksia painettiin vielä lastalla liimasaumaan.
Liimausten kuivuttua naulat poistettiin ja listat höylättiin samaan tasoon pohjan pinnan kanssa. Liimauksista yli valuneet epoksit hiottiin hiomakoneella pois.

Rimotus2 Rimotus3 Rimotus4 Rimotus5

0 Comments

Leave a reply