Antinojan veistämöltä syntyi voittajia

Antinojan veistämöltä syntyi voittajia

”Navila” (ent. Meri-Mari, nyt taas Meri-Mari) osallistui voitollisesti useisiin muun muassa Viaporin Tuoppi-kilpailuihin voittaen useita niistä. Sarja veneenveistäjä Risto Kristeristä ja Seppo Mäkelästä ja heidän veistämöstään jatkuu. Tässä osassa kerrotaan lisää purjeveneiden rakentamisesta Huhmarin veistämöllä. Kuva: Jorma Rautapää.

S/Y ”SEA LADY”, OR L-119, 1968

Pankinjohtaja Keiri Mikkola tilasi Eino Antinojalta purjeveneen, jonka kokonaispituuden tuli olla noin 10 metriä. Tällöin hänen nelihenkinen perheensä mahtuisi hyvin siihen. Erikoisvaatimuksena oli, että isopurjeen puomin tuli olla lyhyt, jotta se ei varjostaisi aurinkoa. Eino Antinoja ehdotti, että rakennettaisiin Alan H. Buchananin suunnitteleman 33 jalan pituisen teräsveneen muunnos mahongista ja sen vedenalainen lateraalipinta-ala olisi jaettu. Keiri Mikkola hyväksyi Eino Antinojan tarjouksen. 10,34 metrin pituinen vene valmistui vuoden 1968 kesällä. Venettä käytetään perheen matkaveneenä.

Risto Kristeri kertoo: ”Tilaajapariskunta oli entisiä moottoriveneilijöitä. Kokemusta perheellä oli niukasti purjehtimisesta. Ehkä haveri, jonka he kokivat ensipurjehduksella, johtuikin siitä ja pelosta. Muistan tapauksen, kun veistämöllä Huhmarissa korjasin Sea Ladyn kylkeä, johon Neuvostoliittolainen terästroolari oli ollut kiinnittämässä köysiä kaapatakseen veneen. Troolari oli vioittanut noin sentin syvyydeltä uutta venettä. Eräänä iltana kun olin lähtemässä kotiin työmaalta, ajoi Eikan tuttava Merikannon Kai pihalle. He olivat kiivenneet Sea Ladyn tellingeille ja olivat pudonneet molemmat sieltä rakenteiden annettua periksi. Molemmat herrat olivat silloin tosi tukevaa tekoa. Taisi Eikka loukata jalkansa silloin, josta Eikka moitti minua heikoista tellingeistä. Hyvin olivat kestäneet Taunoa ja minua. Merikannon Kai oli henkilö, joka omisti silloin ”Viikinki”-nimisen aluksen, joka sitten upposi Hangon seudulla traagisin seurauksin.

Avomeriristeilijä. LOA 10,34 m, LWL 7,32 m, B 3,05 m, D 1,73 m, DEPL 5,1 t ja SA 37 m2. Sluuppi.

S/Y ”MERI-MARI”, OR L-120, 
myöhemmin S/Y ”NAVILA”, nyt taas nimi on Meri-Mari, 1968

Eino Antinojalla oli mielessään vuoden 1968 One Ton Cup-avomerikilpailu Helgolandissa. Kilpailu käsitti viisi osapurjehdusta, joista neljä oli noin 30 mpk:n pituista ratapurjehdusta ja yksi 200 mpk:n pituinen avomeripurjehdus. Kilpailua varten hän rakensi irokosta Olin Stephensin suunnitteleman One Ton Cup 22 jalan sääntöä noudattavan jaetulla vedenalaisella lateraalipinnalla varustetun, 11,05 metrin kokonaispituuden omaavan purjeveneen. Hän antoi veneelle nimen ”Meri-Mari”. Mainitun kilpailun lopullisissa tuloksissa ”Meri-Mari” oli 9. Se on erittäin hyvä tulos.

”Meri-Marin” omistus siirtyi Pekka Lindforsille, joka antoi veneelle uuden nimen ”Navila”. Hän -osallistui Kristoffer Kolumbuksen matkareittiä seuraavaan America 500 – purjehduskilpailuun. Purjehdus alkoi Espanjasta 12.10.1992 ja saapui maaliin Bahaman San Salvadoriin 9.12.1992. ”Navila” oli kahdeksas  yli 100 veneen joukossa, joka on erinomainen suoritus.
”Navila” osallistui voitollisesti useisiin Viaporin Tuoppi-kilpailuihin voittaen useita niistä.

(Nykyään veneen omistavat Johanna ja Daniel Bruun, jotka saivat Eino Antinojalta luvan palauttaa sille alkuperäisen Meri-Mari nimen (Toimituksen lisäys)).

Avomeriristeilijä. LOA 11.05 m, LWL 8,24 m, B 3,18 m, D 1,83 m, DEPL 6,8 t, SA 54 m2. Sluuppi.
S/Y ”INKA”, ORL-148, 1969

Koneinsinööri Åke Sandström suunnitteli useita purjeveneitä: muun muassa 11,66 metrin pituisen Cabane III:n. Veneellä Pehr Sandström purjehti yhdessä puolisonsa Märthan kanssa kaksi kertaa Maapallon ympäri.

Inka viaporin tuopissa. Kuva Jorma Rautapää.

Inka vuoden 2002 Viaporin tuopissa. Kuva Jorma Rautapää.

Myyntipäällikkö Antti Ajanko pyysi Åke Sandströmiä suunnittelemaan hänelle purjeveneen, johon hänen viisihenkinen perheensä mahtuisi. Hänen tarkoituksensa oli purjehtia veneellä perheen matkapurjehduksia, mutta myös käyttää sitä avomerikilpailuihin. Hän pyysi Eino Antinojaa rakentamaan veneen Åke Sandströmin piirustusten mukaan. Kokonaispituudeltaan 8,40 metrin pituinen vene nimettiin ”Inkaksi”. Purjevene on erinomainen kilpavene, ja se täytti hyvin tilaajansa odotukset.

Avomeriristeilijä. LOA 8,40 m, LWL 6,72 m, B 2,62 m, D 1,32 m, DEPL 3,3 t ja SA 21 m2. Sluuppi.

S/Y ”VINGA”, ORL- 188, 1970

”Inkan” sisarvene, ”Vinga”, on viimeinen Eino Antinojan puusta rakentama purjevene. Vene rakennettiin toimitusjohtaja Nils Olof Tenströmille. Sen runko valmistettiin Huhmarin veistämöllä, mutta se viimeisteltiin Inkoon uudella veistämöllä.  ”Vinga” jäi viimeiseksi puuveneeksi, jonka rakentamisessa Risto Kristeri oli mukana Eino Antinojan palveluksessa.

Tekniset tiedot ovat samat kuin ”Inkalla”.

Sarja jatkuu.
Kirjan voi tilata
Kirjasta otetaan vain pieni painos ja sitä ei löydy kirjakauppojen hyllystä, mutta jos joku sellaisen haluaa ostaa, niin kirjaa (hintaan 28,50 euroa + postikulut) voi tiedustella Ilpo Kauhasen vaimolta sähköpostitse: pirkko.kauhanen@pp.inet.fi

DEGERO_KANSI_pieni