Kuva on vuodelta 2004. Paikalla on vain puuveneitä. Kaukaisin tapahtumaan osallistunut vene on purjehtinut Amerikan lipun alla. Osallistujia on koko Itämeren alueelta, Ruotsista, Virosta, Venäjältä…
VASTAUS VIIKON 18 KYSYMYKSEEN:
Veneluokka on Louhi (Draken). Purjetunnuksena on D-kirjain.
Louhi on kilpavene, josta tuli legenda. Se on hyvin tunnettu ja arvostettu Olympia-klassikko, jota purjehditaan edelleenkin aktiivisesti viidellä mantereella.
Louhea pidetään erittäin haastavana ja vaikeana veneenä. Sanotaan, että kun Louhen oppii trimmaamaan, niin siihen jää koukkuun. Monet ihailevat Louhen klassisia linjoja. Louhen suunnitteli norjalainen Johan Anker vuonna 1929 Göteborgin Kuninkaalliselle Pursiseuralle (GKSS). Luokka levisi hyvin nopeasti maailmanlaajuiseksi ja siitä tuli suosittu kaikissa merkittävissä purjehdusmaissa.
Louhi on yksityyppivene
Kaikki Louhet ovat mitoiltaan samanlaisia. Mutta veneiden trimmit poikkeavat toisistaan. Trimmusmahdollisuuksia ja tapoja on moninkertainen määrä muihin kilpaveneisiin nähden. Vene onkin jatkuvan kehityksen kohteena. Trimmaus on monien mielestä tärkeä osa Louhen viehätystä. Veneiden yksilöllinen trimmausmahdollisuus tekee Louhesta koko miehistön, eikä vain ruorimiehen veneen. Kolmen hengen miehistölle riittää runsaasti tekemistä kelistä ja radasta riippumatta.
Vuosina 1946–1972 Louhi oli Olympialuokka, mikä sinetöi luokan lopullisesti kansainväliseksi. Suomalaisiakin on osallistunut Louhilla Olympialaisiin, joskaan menestys ei ole ollut merkittävä. Veneluokka on kiinnostanut myös kuninkaallisia. Edinburghin herttuan Louhi oli nimeltään Blue Bottle, jolla seilataan yhä aktiivisesti. Kreikan kuningas Konstantin voitti luokassa Rooman olympialaisissa kultaa vuonna 1960. Tanskan kuningashuoneen edustajat ovat uskollisia Louhi-purjehtijoita.
Tänään yli 1400 rekisteröityä Louhea purjehtii aktiivisesti 31:n maan lipun alla. Suurimmat fleetit ovat Saksassa, Alankomaissa, Englannissa ja Ranskassa. Cannes Yacht Clubista onkin tullut eurooppalaisten Louhipurjehtijoiden ympärivuotinen tukikohta Välimerellä. Myös Suomen Louhipurjehtijat viihtyvät talvisin välimerellä. Louhi liikkuu kätevästi trailerilla, joten kilpaileminen Euroopan eri kohteissa on monille louhipurjehtijoille mahdollista. (YK)
Lähteet: Puuvene-lehti ja Louhiliiton sivut.
LOUHI
Suunnittelija: Johan Anker 1929
Pituus: 8,90 m
Vesilinja: 5,71
Leveys: 1,95
Paino: 1,7 t
Syväys: 1,2 m
Isopurje: 16 m2
Genoa: 11,7 m2
Spinaakkeri: 23,6 m2