TAIDE&DESIGN: Målaren som fotograf Tukholmassa

TAIDE&DESIGN: Målaren som fotograf Tukholmassa

Tukholmassa on valokuviin erikoistunut museo Fotografiska. Se on hyvin suosittu valokuvataiteen näyttelytila Tukholman Södermalmilla, lähellä Viking-line terminaalia.
Mutta nyt valokuvista kiinnostuneen kannattaa vierailla myös Prinssi Eugenin Waldemarsuddenissa.

Museo esittelee mielenkiintoisen näyttelyn valokuvista, joita ovat ottaneen prinssi itse ja hänen monet taiteilijaystävänsä. Målaren som Fotograf -näyttelyssä on valokuvia Anders Zornilta, joissa esiintyvät “ihanat naiset rannalla”, kuten hänen hienoissa grafiikan toissä.
Taiteen moniottelija August Strinberg oli näköjään myös lahjakas volokuvataiteilija.
Edellä mainittujen lisäksi valokuvia ovat ottaneet Oscar Björk, Georg Pauli ja Carl Wilhelmson sekä muutkin vähemmän tunnetut aikalaistaitelijat.
Näyttelyn valokuvat ovat paitsi Tukholmasta, niin myös Ruotsin saaristosta ja maaseudulta. Myös Etelä-Euroopassa on liikuttu kameran kanssa.

Näyttely on avoinna 6.10.2018–17.2.2019
Tässä nyt nähtävänä oleva valokuva on Prinssi Eugenin ottama noin vuodelta 1907. Kuvan nimi on “Tidig morgon, Waldemarsudde”. Kuva on digitoitu ja kopioita on ostettavissa museokaupasta, kuten myös näyttelystä kertova hieno kirja.

Prinssi Eugen

Eugén Napoleon Nicolaus syntyi vuonna 1865. Hän oli kuningas Oskar II:n ja kuningatar Sofian nuorin poika.

Eugen suoritti ylioppilastutkinnon vuonna 1884, kirjoittautui saman vuoden kevätlukukaudella Kristianian yliopistoon ja suoritti samana vuonna upseerin tutkinnon. Eugen matkusti vuonna 1885 Italiaan, Egyptiin ja Syyrian ja palasi Istanbulin kautta. Näihin aikoihin hän oli alkanut harrastaa maalaamista. Kirjassa Våra minnen (1886), jonka hän julkaisi veljiensä Oskarin ja Karlin kanssa, on joitakin hänen piirroksiaan sekä jäljennökset kolmesta hänen maalaamastaan Palestiina-aiheisesta akvarellista.

Vuoden 1887 alussa prinssi saapui Pariisiin, virallisen selityksen mukaan ”harjoittaakseen jonkin aikaa taide­opintoja”. Siellä hän käytti peitenimeä Monsieur Oscarsson ja opiskeli Léon Bonnat’n koulussa, jossa hän piirsi ja maalasi muiden taideopiskelijoiden kanssa eläviä malleja.

Pariisin maailmannäyttelyssä 1889 Ruotsin osastolla oli näytteillä hänen pieni skånelais­aiheinen maalauksensa Perunapelto Dalbyssä ja kolme pastellista muoto­kuva­harjoitelmaa. Näitä ei kuitenkaan oltu jostain syystä mainittu näyttely­luettelossa. Nuori taiteilija, joka signeerasi teoksensa nimellä Eugène, tuli kuitenkin esitellyksi yleisölle ja hän sai hienon arvostelun. Hänen lahjakkuudetaan todisteena voidaan pitää sitä, että palkintojen jaon yhteydessä hän sai kunnia­mainnan pastelli­maalarina. Myös kotimaassaan hänet noteerattiin, sillä joulukuun 11. päivänä 1889 hänet valittiin ensimmäiseksi kunniajäseneksi Ruotsin tiedeakatemiaan.

Tunnetuimmat maalaukset
Prinssin maalaukset saivat ennen pitkää uusia ilmaisumuotoja. Vuonna 1893 hän maalasi Södermanlandin maa­seudulla teokset Vanha linna (Det gamla slottet), Auringon viimeinen välähdys (En sista solglimt) ja Molemmat poppelit (De båda popplarna). Yhdessä Pilvet (Molnet)-maalauksen kanssa vuodelta 1895 ne muodostavat oman ryhmänsä hänen teostensa joukossa.

EUGEN_PILVET_WEB
EUGEN_LINNA_WEB

Kun prinssi vuonna 1905 oli muuttanut Waldemarsuddeen, hänen teoksiinsa ilmaantui uusi aihe­piiri, vesi­väylä Tukholmaan eri vuoden­aikoina ja vuoro­kauden aikoina: valkoiset saaristo­laivat kesä­iltojen hämärässä ja kesäöinä, etelä­rannan tehtaat talvella sekä luonto­aiheet Djurgårdenin saarella.

Prinssi Eugen oli myös aikaansa seuraava kosmopoliitti ja humanisti. Hän osallisui juutalaisten ja poliittisten pakolaisten puolesta järjestettyihin mielipidekokouksiin, ja hänet nähtiin yhdessä natsi-Saksassa suuresti vihatun Mia Leche Löfgrenin kanssa eturintamassa vastustamassa kansallissosialismia.