VIIKON 8 KYSYMYS: Miksi kutsutaan kirkoissa olevia pieniä laivoja?

VIIKON 8 KYSYMYS: Miksi kutsutaan kirkoissa olevia pieniä laivoja?

Monissa, varsinkin, rannikkomme kirkoissa näkyy katosta riippuvia pienoislaivoja. Niillä on latinasta juontuva nimi. Mikä se on?

VASTAUS VIIKON 7 KYSYMYKSEEN:

Vene on Utö 23
Utö veneet ovat edelleenkin haluttuja. Ne ovat muodostuneet keräilykohteiksi. Niitä ostetaan, ja ne kunnostetaan pieteetillä. Utö-veneiden pituudet ovat 17-, 18-, 20-, 21-, 23-, ja 26 jalkaa. Malleja on avonaisesta päiväkruisailuun tarkoitetusta veneestä katettuun matkaveneeseen.
Veneitä on rakennettu yhteensä 50 kappaletta. Utö-veneen on suunnitellut ja veistänyt Bror-Henrik Johansson, jonka veistämö sijaitsee Porvoon Krokö:ssä.

Asuminen
Kajuutan vasemmalla puolella sijaitsee vaatekaappi. Vastakkaisella puolella on kaksiovinen pikku kaappi. Keulassa on pieni taso, ja lisää säilytystilaa löytyy punkkien alta. Makuupaikkoja on kahdelle aikuiselle.

Mitat ja rakenne
Kuvan Utö:n pituus on 7 metriä ja leveys 2,55 metriä. Kaikissa Utö:issä leveys on samaa luokkaa, vain pituus muuttuu. Syväystä on noin 60 cm riippuen koneesta. Ajossa syvyyttä tarvitaan noin 80 senttiä.
Kyljet ovat mahonkilautaa, joiden paksuus 17-18 mm luokkaa. Pohja on yksinkertaista vaneria, jonka paksuus on 12 mm. Veneessä on mahonkiset veistokaaret ja niiden välissä on aina kaksi tammesta tehtyä painokaarta.

Millainen on Utö?
Veneiden omistajat sanovat, että Utö:ssa parasta on työn laatu, ja  veneen erikoislaatuisuus.
Pohja on 24 astetta syvä v-pohja. Pohjassa on käytetty Regina-plywoodia. Pohjan vaneri on taivutettu, ja taivutus tekee pohjasta vahvemman kuin mitä se olisi jos vaneri olisi suora.
Jyrkkä keula halkaisee hyvin aallot ja vene kulkee hyvin suuremmassakin aallokossa.
Utö:ssä on veneenveistäjä Johanssonin kehittämä moottoripeti. Moottori on kiinnitetty kahteen pitkittäispalkkiin. Nerokasta systeemissä on se, että palkit ovat irti pohjasta ja kaarista. Palkit on kiinnitetty siten, että moottorin voima ja sen aiheuttama paine ja rasitus on johdettu veneen kylkiin. Näin rasitus ei kohdistu veneen pohjaan.
Veneen linjat ja muoto syntyi veistäjän kokemuksen ja hyvän silmän avulla.
Veneestä on valmistettu kolmea erilaista konseptia. Avovene (day cruiser), ohjaamo katettuna (hard top) ja myös ohjaamo suljettuna kajuutallisena versiona (cabin). Venemalli on ollut hyvin tuotteistettu. On ollut mahdollisuus valita vene käyttötarkoituksen mukaan.
Utö veneitä markkinoivat aikoinaan veistämön lisäksi sekä Maritim ja Nikolajeff. (YK)