Polttomoottori valloittaa venemaailman

Polttomoottori valloittaa venemaailman

Benz ja Daimler tunnetaan auton keksijöinä, mutta harva tietää, että he rakensivat myös ensimmäiset polttomoottorilla kulkevat veneet. (KUVA: Koeajo Neckar-joella kesällä 1886. Veneen perässä ohjaajan edessä istuvat vasemmalla Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach. Kuva: Daimler Global Media Site.)

Ensimmäinen kaasulla toimiva moottorivene nähtiin Pariisissa vuonna 1870. Fernand Forest ajoi rakentamallaan veneellä Seine-joella. Kaasumoottorit olivat vaarallisia. Kaasu piti korvata muulla polttoaineella. Maaöljystä tislaamalla saatavat petroli sekä bensiini havaittiin sopivimmaksi.
Nikolaus Otto kehitti nelitahtista moottoria, joka käyttäisi maaöljystä valmistettavia polttoaineita. Hänellä oli tehtaassaan töissä kaksi taitavaa insinööriä, Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach, he selvittivät, kuinka tällainen moottori saadaan toimimaan. Nikolaus Otto aloitti moottoreiden valmistuksen ja niille löytyi käyttöä teollisuuslaitoksissa voimanlähteenä. Moottorit olivat isoja ja painavia, vaikeasti liikuteltavia ja hoidettavia.

Daimler halusi kehittää pienemmät koneet, mutta riitautui Otton kanssa ja ilmeisesti sai potkut. Maybach erosi myös ja aloitti yhteistyön Daimlerin kanssa moottorien uudistamiseksi. Heillä oli mielessään erilaiset ajoneuvot ja muut kohteet, joissa pienemmät koneet olisivat paikallaan. He pienensivät moottoreiden kokoa ja asensivat niitä erilaisiin pyörällisiin ajoneuvoihin.
Ratkaiseva keksintö moottirien kehityksessä oli, kun Benz keksi sähköisen sytytyksen ja kaasuttimen.
Myös saksalainen insinööri, Karl Benz, tutki ja rakensi moottoreita. Benz oli patentoinut kaksitahtisen kaasumoottorin vuonna 1879, ja hän muunsi sen toimimaan bensiinillä tai petrolilla.
Daimler ja Benz etsivät moottoreilleen uusia käyttökohteita, ja kesällä 1886 kumpikin sijoitti moottorinsa veneeseen. Polttomoottorilla kulkevalla veneellä on tavallaan kaksi ”keksijää”, Gottlieb Daimler ja Karl Benz.
Daimlerin ensimmäinen venemoottori oli vuoden 1885 mallia: sitä kutsuttiin ulkonäkönsä vuoksi kaappikelloksi. Siinä oli hehkuputkisytytys, ja kiinteä poltin putken kuumentamiseksi. Vene tilattiin Bremenistä Friedrich Lürssenin telakalta, se oli 6 metrin pituinen ja alun perin nimeltään Rems. Onnistuneen koeajon jälkeen vene sai nimen joen mukaan Neckar. Lürssenin veistämö tekee nyt suuria, kalliita moottoriristeilijöitä ja pitää itseään maailman ensimmäisenä moottoriveneiden valmistajana.

Daimlerin ensimmäinen moottori vuodelta 1885, jota kutsuttiin ulkonäkönsä vuoksi ”kaappikelloksi”. Tämän myöhempi versio tuli Honkolan kartanoon vuonna 1893. Kuva: Mercedes-Benz Classic Archive & Sammlung.

Daimlerin ensimmäinen moottori vuodelta 1885, jota kutsuttiin ulkonäkönsä vuoksi ”kaappikelloksi”. Tämän myöhempi versio tuli Honkolan kartanoon vuonna 1893. Kuva: Mercedes-Benz Classic Archive & Sammlung.

Uusien koneiden käytöstä tuli myös ongelmia. Helposti haihtuvat ja syttyvät polttoaineet aiheuttivat tulipaloja ja räjähdyksiä, ja monissa maissa alettiin säädellä niiden käsittelyä ja varastointia. Moottoreiden valmistajat alkoivat etsiä tekniikkaa, jolla voitaisiin käyttää turvallisempia polttoaineita. Tämä johti kahteen keksintöön: hehkukupumoottoriin ja dieselmoottoriin.

Artikkeli perustuu kirjaan MOOTORIVENE, 100 vuotta huvi- ja kilpaveneilyä, Readme.fi 2020,
Tekijät: Jorma Rautapää, Nils Häggblom, Yrjö Klippi, Sten Söderblom ja Kari Wilen