Bonito kuntoon Museoviraston ja sponsorien avulla

Bonito kuntoon Museoviraston ja sponsorien avulla

Salonkivene Bonito on muuttumassa hylystä alkuperäiseen loistoonsa. Boniton onni oli päätyä Jani ja Esko Vahdolle, jotka ovat pelastaneet lukuisia arvokkaita veneitä. Venettä odottaa kunnostustyön jälkeen arvoisensa laituripaikka Ruissalon Telakalla, paikassa, jossa vene on ensi kertaa laskettu vesille.

Åbo Båtvarf – nykyisin Ruissalon Telakka – rakensi Boniton vuonna 1921. Bonito on klassinen salonkivene, jonka tunnusmerkki on korkeamman ohjaushytin takana oleva isoilla ikkunoilla varustettu salonki. Salongista voi astua veneen perässä olevaan avotilaan nauttimaan kesäpäivästä ja drinkistä. Ohjaushytin keulapuolella on moottoritila, jossa on nukkumalaverit lähinnä miehistön käyttöön. Salonkiveneitä käytettiin nimen omaan herrasväen päiväretkillä.

Bonito Hiittisten saaristossa. KUVA: Tulenheimon arkistot

Bonito Hiittisten saaristossa. KUVA: Tulenheimon arkistot

Bonito oli kolmella turkulaisomistajalla, kunnes se päätyi sisävesille ja lopulta heitteille 1990-luvulla.

Ensimmäisen kerran Esko Vahto kohtasi Boniton 1990-luvulla, kun se oli vielä Jyväskylässä. Kaupoista kyllä neuvoteltiin, mutta sopimukseen ei päästy. Sen jälkeen Bonito katosi.

Jani Vahto esitteli Helsingin venemessuilla vuonna 2018 Ruissalon telakan kehitysta ja suunnitelmia alueen kehittämisestä puuvenekulttuuria tukemaan. KUVA: Yrjö Klippi

Jani Vahto esitteli Helsingin venemessuilla vuonna 2018 Ruissalon telakan kehitysta ja suunnitelmia alueen kehittämisestä puuvenekulttuuria tukemaan. KUVA: Yrjö Klippi

Kunnes vuonna 2009 Vahdon hallissa yksi rouva ihaili puuveneitä ja kertoi ostaneen sellaisen pojalleen. Se tosin kuulemma oli jo valmis juhannuskokkoon vietäväksi Somerolta metsänreunasta, jonne se oli päätynyt. Esko Vahto oli kysynyt, oliko tällä veneellä nimikin. Voi vain arvata millaisen vaikutuksen rouvan vastaus ”Bonito” sai aikaan.

Vahto lähti katsomaan venettä ja totesi todellakin jo surulliseen kuntoon menneen veneen olevan Bonito. Kaupat syntyivät neuvottelujen jälkeen, ja Bonito palasi takaisin Turkuun.

Bonito löytökunnossa taivasalla vuonna 2008. KUVA: Jani Vahdon arkisto

Bonito löytökunnossa taivasalla vuonna 2008. KUVA: Jani Vahdon arkisto

Boniton kunnostus alkoi syyskuussa 2017, kertoo Esko Vahdon poika Jani Vahto, joka hoitaa kunnostusprojektin organisointia. Itse kunnostustyötä on tekemässä veneveistäjä Juha Suorsa Forum Marinum -säätiön tiloissa.

Veneenveistäjä Juha Suorsa ja Bonito purettuna Forum Marinumin tiloissa, jossa kunnostus tapahtuu. KUVA: Jani Vahto

Veneenveistäjä Juha Suorsa ja Bonito purettuna Forum Marinumin tiloissa, jossa kunnostus tapahtuu. KUVA: Jani Vahto

Ensimmäisessä vaiheessa kunnostettiin Boniton pohja. Museovirasto myönsi työhön 15 000 euron apurahan, ja Jani Vahto neuvotteli toiset 15 000 euroa yksityisiltä sponsoreilta. Nyt köli on paikallaan ja pohjalautoja on alettu laittaa paikalleen.

Koli on asennettu paikoilleen. KUVA: Jani Vahto

Koli on asennettu paikoilleen. KUVA: Jani Vahto

Seuraavaan vaiheeseen ollaan hakemassa Museovirastolta 30 000 euron avustusta, jota aiotaan täydentää 30 000 euron yksityisellä rahoituksella. Tällä rahalla on tarkoitus saada runko kokonaan valmiiksi. Alkuperäisistä kylkilaudoista osa voidaan säästää, vaikka pohja meni uusiksi. Komeaa puuta on käytettävissä, sillä kunnostustyöhön saatiin hankittua 25 säilytettyä mahonkia.

Näkymä veneen rungon sisäpuolelle. KUVA: Jani Vahto

Näkymä veneen rungon sisäpuolelle. KUVA: Jani VahtoHytit ja salonki on irrotettu kokonaisina. Hytit voidaan säilyttää, mutta salonki on rakennettava uudestaan.

 

 

Uusi keulasteevi. KUVA: Jani Vahto

Uusi keulasteevi. KUVA: Jani Vahto

 

Ilman Museoviraston avustusta ja sponsoreita Boniton kaltaisen kulttuurihistoriallisen veneen kunnostaminen olisi mahdotonta. Rahoittajille Jani Vahto tarjoaa näkyvyyttä omassa blogissaan, Boniton nettisivulla ja sosiaalisessa mediassa. Forum Marinum on myös tekemässä kirjaa Bonitosta.

Suurin osa painokaarista oli poikki ja puu oli alkanut lahota jo vuosia sitten. Ne olivat korjauskelvottomia. KUVA: Jani Vahto

Suurin osa painokaarista oli poikki ja puu oli alkanut lahota jo vuosia sitten. Ne olivat korjauskelvottomia. KUVA: Jani Vahto

Pienempiäkin lahjoituksia on saatu. Veneen ensimmäisen omistajan A. E. Ericksonin tyttärenpoika lahjoitti veneessä olleet kristallilasit, joihin on kaiverrettu veneen nimi. Yksi myöhemmistä omistajista Pekka Salonen lahjoitti veneen penkin.

Boniton alkuperäiset piirustukset. KUVA: Sjohistoriska Instituted vid Åbo Akademi

Boniton alkuperäiset piirustukset. KUVA: Sjohistoriska Instituted vid Åbo Akademi

Bonito palaa näykyvälle paikalle Ruissalon Telakan laituriin näillä näkymin viimeistään 2020. Sitä ennen se on tarkoitus tuoda helmikuussa Vene 2020 -messuille Helsinkiin. Siitä on tulossa kuitenkin käyttövene, ja sen saattaa nähdä esimerkiksi kuljettamassa hääpareja Turun tuomiokirkolta Ruissaloon.

Jani Vahto aloitti messuilla Bonito-projektin esittelyn kajauttamalla upealla äänellä laulun. KUVA: Yrjö Klippi

Jani Vahto aloitti messuilla Bonito-projektin esittelyn kajauttamalla upealla äänellä laulun. KUVA: Yrjö Klippi